Amsterdam Centraal gaat nieuwe bouwfase in, met een dag geen treinverkeer naar Centraal

ProRail rondt binnenkort de eerste bouwfase op station Amsterdam Centraal af. Daarmee zijn het perron, de sporen 14 en 15 en de eerste spoorbrug vernieuwd. De tweede bouwfase start op 29 maart en duurt tot en met 23 april. Het hoogtepunt is op 29 maart, waarop het trein verkeer naar Amsterdam Centraal wordt stilgelegd, maar de dagen erna is nog diverse hinder.
NS past daarom de gehele periode de dienstregeling aan en zorgt voor omreisroutes en vervangend vervoer. Er is extra NS-personeel aan het werk om reizigers te assisteren. Reizigers wordt geadviseerd zoveel mogelijk buiten de spits te reizen vanwege de drukte.
Aangepaste dienstregeling
Op 29 maart rijden er geen treinen van, via en naar Amsterdam Centraal. Op 30 en 31 maart is er zeer beperkt treinverkeer mogelijk, waarbij dit op 31 maart vooral impact heeft op reizigers vanuit Haarlem en Noord-Holland. Van 1 tot en met 13 april is de dienstregeling richting Muiderpoort en Weesp aangepast, wat leidt tot extra drukte op de omreisroute tussen Utrecht en Amsterdam. Van 14 tot en met 23 april rijden er minder treinen tussen Amsterdam Centraal en Amersfoort of Almere, en een NS-vervoerbewijs is in deze periode geldig in de metro en de vervangende bussen.
Ook de dienstregeling van internationale treinen is aangepast; een volledig overzicht van alle wijzigingen per periode is op de website van NS te vinden.
Reizigers worden vooraf op de stations geïnformeerd via omroepberichten en extra informatieborden, terwijl abonnementhouders per e-mail op de hoogte zijn gebracht. NS adviseert reizigers om kort voor vertrek hun reis te plannen via de NS-App of ns.nl.
Werkzaamheden
In de tweede bouwfase verwijdert ProRail de sporen 11, 12 en 13 en de tweede spoorbrug bij de Oostertoegang. Tegelijkertijd worden voorbereidingen getroffen voor de bouw van een nieuwe spoorbrug in de komende anderhalf jaar en voor de verbreding van zowel het perron tussen de sporen 13 en 14 als de oostelijke reizigerstunnel. Daarnaast worden de sporen op de fly-over bij de Dijksgracht aangesloten. Een volledig overzicht van de werkzaamheden is hier te vinden.
"Deze bouwoperatie is een enorme logistieke uitdaging," zegt Harro Homan, regiodirecteur bij ProRail. "“We werken dag en nacht op een paar vierkante meter, terwijl het station grotendeels openblijft en het treinverkeer zo veel mogelijk doorgaat. Dat vraagt om een strakke planning én nauwe samenwerking met NS en onze aannemers Dura Vermeer, BAM en Strukton."
275.000 reizigers per dag
Het aantal treinreizigers op Amsterdam Centraal stijgt naar verwachting van 200.000 nu, tot 275.000 per dag in 2030. Daarom verbreed en verlengt ProRail de perrons op het station. Ook wordt de oostelijke reizigerstunnel verbreed. Tegelijkertijd worden de vijf Oostertoegangsbruggen vernieuwt aan de oostkant van het station, waarvan de eerste al klaar voor gebruik is. Tot slot bouwt ProRail een ongelijkvloerse kruising bij de Dijksgracht.