Materieel '64 trein keert binnenkort terug in dienst bij Keolis

Doorkomst van de proefrit van treinstel 904 bij voormalig station Soestduinen. (Foto: Franklin Schalk)
Doorkomst van de proefrit van treinstel 904 bij voormalig station Soestduinen. (Foto: Franklin Schalk)

De oude trein van het type Materieel '64, ook wel Apekop genoemd, keert binnenkort weer terug in de dienst. Na ongeveer negen jaar zal de Mat'64 weer in officiële dienst komen, en zal de 904 in een blauw jasje op de Valleilijn tussen Amersfoort en Barneveld als spitstrein gaan rijden.

De afgelopen maanden was de trein van de Stichting 2454 CREW al in de Roosendaalse locomotievenloods aanwezig voor onderhoud. Hier werden diverse technische componenten vernieuwd en kreeg de trein zijn nieuwe livrei waarmee deze de komende komende jaren te zien zal zijn op de Valleilijn tussen Amersfoort en Barneveld, waar deze trein als spitstrein zal rijden. Afgelopen vrijdag heeft de trein zijn eerste proefrit gemaakt in de richting van Vlissingen, en naar Amersfoort. Hiermee lijkt de oud-gediende klaargestoomd te zijn voor zijn inzet dat binnenkort plaats zal vinden.

Inzet bij Keolis

De inzet van de oudgediende is noodzakelijk om de zeven treinstellen (vijf keer Protos en twee keer Flirt) die momenteel op de Valleilijn bij RRReis rijden zullen de komende twee jaar vernieuwd worden. Naast een nieuw interieur en een nieuw jasje in de RRReis-huisstijl komen er comfortabelere stoelen en wifi in de treinen. De Protos zal ook een toilet krijgen. Dit zijn renovaties die enkele maanden per trein in beslag zal nemen.

Om een vervangende trein aan te kunnen bieden zal de Materieel '64 dus ingezet worden. Michiel Dermois die voorzitter en machinist van verhurende Stichting 2454 CREW is vertelde eerder tegenover De Gelderlander dat het 'zeer uniek' is dat de trein weer reguliere ritten gaat rijden. "We verhuren vaker treinstellen aan derden, maar dit is wel echt uitzonderlijk. De Mat '64 is een oer-Hollandse en pittige trein, die niet onderdoet voor sommige exemplaren die nog op het spoor rijden. Het is in feite de voorloper van de sprinter zoals we die nu kennen."

Helaas geldt wel dat trein minder toegankelijker is vanwege de instaphoogte. Wel zullen reizigers straks in de NS-app en de andere reisplanners kunnen zien wat voor trein er wordt ingezet. Het is nog niet bekend vanaf wanneer de trein zal gaan rijden, maar nu deze de werkplaats verlaten heeft, lijkt er een belangrijke mijlpaal behaald te zijn. Ook een deel van het rijdend personeel van RRReis moet nog kennis maken met deze trein om uiteindelijk de trein te mogen bedienen. Naar verwachting mogen zij, en de reizigers, straks twee jaar genieten van het oude heerlijke comfort van deze oer-Hollandse trein.