"Botsing Maastricht veroorzaakt door uitwerpselen"
De trein die afgelopen weekend een stootblok op het station Maastricht ramde gleed waarschijnlijk weg door poep op de rails. De NS loost de behoefte van de reizigers, in tegenstelling tot in het buitenland, gewoon op de rails. Er zijn al maatregelen genomen door ProRail en Nedtrain, maar dit heeft blijkbaar niet geholpen.
Een dag voordat het ongeval in Maastricht plaatsvond had een andere trein op hetzelfde spoor ook last van de gladde rails. Volgens de machinist van de trein was het op beide dagen kurkdroog weer. "Naar mijn stellige overtuiging is het betreffende spoor glad door de keerpuntreiniging op dat spoor door NedTrain. Zeep en poep, zo je wilt fecaliënresiduen, veroorzaken dit", aldus de machinist.
Het is niet voor het eerst dat er treinen last hebben van dit euvel. In 2006 en 2007 gleden er in Leeuwarden ook treinen door. Waarschijnlijk wordt dit veroorzaakt door de keerpuntreiniging van de treinen. De toiletten in de treinen worden schoongemaakt op de zogenaamde keerpunten, zoals in Leeuwarden en Maastricht. Bij het reinigen komt er zeep en poep op het spoor terecht. De Inspectie Verkeer en Waterstaat heeft inmiddels een onderzoek ingesteld en komt over een paar maanden met een conclusie.
De NS is bezig met een nieuw toiletsysteem maar waarschijnlijk duurt het nog jaren voordat alle treinen voorzien zijn van de nieuwe biotoiletten. Een woordvoerder meldt dat het een kostbare en tijdrovende operatie is omdat er duizenden treinen moeten worden omgebouwd en omdat er voorzieningen bij vele stations moeten komen om de toiletten te legen.
Een dag voordat het ongeval in Maastricht plaatsvond had een andere trein op hetzelfde spoor ook last van de gladde rails. Volgens de machinist van de trein was het op beide dagen kurkdroog weer. "Naar mijn stellige overtuiging is het betreffende spoor glad door de keerpuntreiniging op dat spoor door NedTrain. Zeep en poep, zo je wilt fecaliënresiduen, veroorzaken dit", aldus de machinist.
Het is niet voor het eerst dat er treinen last hebben van dit euvel. In 2006 en 2007 gleden er in Leeuwarden ook treinen door. Waarschijnlijk wordt dit veroorzaakt door de keerpuntreiniging van de treinen. De toiletten in de treinen worden schoongemaakt op de zogenaamde keerpunten, zoals in Leeuwarden en Maastricht. Bij het reinigen komt er zeep en poep op het spoor terecht. De Inspectie Verkeer en Waterstaat heeft inmiddels een onderzoek ingesteld en komt over een paar maanden met een conclusie.
De NS is bezig met een nieuw toiletsysteem maar waarschijnlijk duurt het nog jaren voordat alle treinen voorzien zijn van de nieuwe biotoiletten. Een woordvoerder meldt dat het een kostbare en tijdrovende operatie is omdat er duizenden treinen moeten worden omgebouwd en omdat er voorzieningen bij vele stations moeten komen om de toiletten te legen.