Proef spoorboekloos rijden redelijk succes

De Nederlandse Spoorwegen, spoorbeheerder ProRail en Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV) zijn redelijk tevreden over de proef waarbij de afgelopen maand elke tien minuten een trein reed (ook ETMET genoemd) op de trajecten Amsterdam-Eindhoven en Geldermalsen-Utrecht.

Dit maakten de drie organisaties afgelopen dinsdag bekend. Volgens een woordvoerster van ProRail hebben zich 'geen grote logistieke problemen voorgedaan'. In de eerste weken van de proef kwamen er onder meer klachten binnen over te volle treinen tussen Utrecht en Geldermalsen. NS heeft daarop besloten enkele treinen te verlengen met een treinstel..

Bij reizigersvereniging Rover bleven er klachten komen. Ook nadat de treinen verlengd waren. Voor Rover is de proef daarmee geen succes.

Tijdens de proef reden er op doordeweekse dagen in de ochtend- en avondspits zes Intercity's op het traject tussen Amsterdam-Eindhoven. Op het spoor tussen Utrecht en Geldermalsen reden zes Sprinters per uur. Uit onderzoek blijkt dat de reiziger een hogere frequentie waardeert.
NS, ProRail en de goederenvervoerders nemen begin volgend jaar een besluit over de definitieve invoering van hoogfrequent spoorvervoer tussen Amsterdam en Eindhoven. Daarna zal er bekeken of er ook mogelijkheden zijn voor andere verbindingen.

Bron: Treinreiziger