"NS Hispeed maakt tot 2024 verlies"
NS Hispeed directeur Maarten Spaargaren houdt er serieus rekening mee dat de hogesnelheidslijn gedurende de gehele looptijd van de concessie verliesgevend blijft. Dat zegt hij in een interview met het Financieel Dagblad.
De concessie voor de HSL-Zuid ging in juli van 2009 in, twee maanden later reed de eerste reguliere Fyra over de lijn. Sinds december van dat jaar maakt ook de Thalys van de lijn gebruik. Ondanks de ingroei korting die het bedrijf ontvangt (60% korting in jaar 1, 40% korting in jaar 2, 30% korting in jaar 3 en 15% korting in jaar 4), zijn de financiële cijfers niet rooskleurig.
Verlies 2009
In 2009 leed HSA Beheer (90% NS, 10% KLM) - die de concessie in 2000 verwierf - een netto verlies van 151 miljoen euro. Het hoge verlies werd mede veroorzaakt door een buitengewone reservering voor verliesgevend contract en diverse belastingen. Toch ook zonder de buitengewone reservering en belastingen, zijn de cijfers slecht. De verkoop van treinkaartjes leverde in 2009 3,2 miljoen euro op, terwijl de bedrijfslasten 42 miljoen bedroegen. Dat blijkt althans uit cijfers die treinreiziger.nl bij de Kamer van Koophandel op vroeg. In 2010 krijgt het bedrijf minder korting, en zullen de bedrijfslasten verder oplopen.
Meer reizigers
Maar er is ook een sprankje hoop voor de HSL. Weliswaar zullen de bedrijfslasten verder gaan toenemen, ook de opbrengsten nemen beetje bij beetje toe. Er maken nu maandelijks 100.000 reizigers gebruik van Fyra, dat is meer dan dubbel zoveel als een jaar geleden. Daarnaast zal de Thalys voor een behoorlijke omzetstijging zorgen. De Thalys moet namelijk 130 euro per gereden kilometer HSL-spoor betalen. Ter vergelijking: in België betaald Thalys 30 euro, en in Frankrijk 19 euro. In 2011 kan de verlenging naar Breda vervolgens extra omzet genereren, en in 2012 kan NS Hispeed wellicht de vruchten plukken van de snellere treinen.
UMTS
Toch blijven de vooruitzichten slecht. Hoe kan het toch dat de NS destijds zo'n hoog bod deed voor de spoorlijn, vraagt het Financieel Dagblad zich af. Maarten Spaargaren, commercieel directeur van NS Hispeed, glimlacht op die vraag. "Was het toen ook niet de tijd van de UMTS-veilingen"', zegt hij. "Dat bod deden we in 2000. Daarna kwamen 9/11 en de economische crisis. Het ziet er nu anders uit dan hoe men toen had gedacht. We hebben een dure concessie, daar moeten we het mee doen."
Bron: Treinreiziger