Hoop fouten bij ongeluk Stavoren

Volgens een onderzoek van Spoorflex en BAM Infra is de treincrash die enkele maanden geleden in Stavoren plaatsvond te denken aan een hoop fouten en aan de machinist. Bij dit ongeluk reed een onderhoudstrein van de firma Speno door een stootblok en ramde vervolgens een winkel.

ATB beveiligingsysteem faalde
Zo faalde onder andere het ATB-beveiligingssysteem omdat het systeem verouderd was en niet op dit baanvaak functioneerde. De bedoeling was dat de trein vanzelf zou moeten stoppen bij een rood sein. maar dit gebeurdde niet.

Borden gemist
Al snel werd duidelijk dat de begeleidend machinist, een teken langs de baan moest hebben gemist. Maar ook naar ProRail toe valt veel te verwijtten. De spoorbeheerder maakt de planning voor het onderhoud. Zo ook voor het slijpen van het spoor. Maar 'regelmatig wordt er te veel werk gepland', constateert BAM Infra. 'Afwijken van de planning is eerder regelmaat dan uitzondering', en 'hiermee overtreedt ProRail haar eigen regels'.

Verkeerde kaarten en foute plaatsing borden
De begeleiding machinst was ook voorzien van de verkeerde kaarten voor de verkenning van het spoor. Langs het gehele spoor staan namelijk geen kilometer-borden. De borden die er wel staan stonden schuin achter een ander bord , en eentje daarvan is alleen van opzij zichtbaar. En ook lichtseinen ontbraken, waardoor de borden in het donker niet goed zichtbaar waren.

Probleem in communicatie
De slijptrein werd bediend door Italianen, die gebrekkig Duits en Engels spraken. De begeleidend machinist welke kennis van het baanvak had kon daarom zo niet goed communiceren met het personeel op de trein.

Op dit moment lopen er nog een aantal onderzoeken waarbij gekeken wordt of de machinist strafrechtelijk vervolgd zou kunnen worden.

Bron: RTL Nieuws