Doorglijdende treinen blijven een probleem
Doorglijdende treinen blijven een probleem voor ProRail, dit ondanks de miljoenen investeringen om dit terug te dringen.
Afgelopen dinsdag was het raak in Assen, hier gleed een trein een station voorbij waarbij de reizigers pas in op station haren konden uitstappen.
De oorzaak ligt bij het feit dat Koplopers en oude Sprinter van de NS geen magneetremmen hebben. Magneetremmen hebben namelijk meer grip op het spoor en zijn ideaal bedoeld tegen doorslippen vanwege hevige bladval op de rails, verzekert de IVR (Inspectie van Verkeer & Waterstaat). Uit onderzoek van IVW blijkt dat er tussen 1995 en 2005 54 treinen zijn doorgegleden met gevolgen voor de veiligheid. 34 keer gleed een trein door een rood sein, 5 keer botste en trein op een ander voertuig en 15 keer werd een stootjuk geramd.
Dit aantal had hoger kunnen zijn, gezien er weinig materieel een magneetrem heeft, slecht het nieuwste materieel heeft deze tegenwoordig.
Vakbond FNV Bondgenotenbestuurder Egon Groen vindt de situatie levensgevaarlijk en heeft de Inspectie Verkeer en Waterstaat in een brief gevraagd om maatregelen te nemen. De NS wil er niks aan doen, omdat het spoorbedrijf de risico's niet hoog inschat.
"Ik begrijp niet waarom de NS geen maatregelen neemt. Dit kan toch tot levensgevaarlijke situaties leiden", zegt Groen. Hij vermoedt dat de NS uit kostenoverwegingen niets doet. De NS bevestigt dat er geen magneetremmen in het oude materieel zitten, maar vindt niet dat dit tot gevaarlijke situaties leidt. "Machinisten moeten rekening houden met een glad spoor en voorzichtiger rijden en remmen", zegt een woordvoerder. "Magneetremmen zet je pas in bij hoge nood". Tevens heeft de NS afgelopen jaren in al het materieel inmiddels een anti slip-rem ingebouwd, en laat het de machinisten weten waar er hevige bladval is.
Bron: Telegraaf