HSL Fyra-stellen worden korter

Al eerder waren de Fyra rijtuigen voor de binnenlands dienst al ingekort van zeven naar zes rijtuigen, waarbij deze actie ook vermindering van het geluid tot gevolg had. En nu rijden de binnenlandse treinen van NS Hispeed's Fyra zelfs geregeld met maar vijf rijtuigen.

Het actiecomite die tegen de geluidsoverlast op de HSL is is van mening dat dit gedaan is om het geluid te dempen. ,,Ik heb de afgelopen week verschillende meldingen gehad van mensen die kortere treinen zagen rijden'', vertelt voorzitter Hein Schildt van de Kaag en Braassemse actiegroep "Geen gehoor HSL", hij gaat ervan uit dat het inkorten van de trein een manier is om dit jaar binnen de geluidsnorm te blijven.

Maar NS HiSpeed is van mening dat het om een capactiteitsverhaal gaat, en dat ze vaker rijden, en dus ook meer rijtuigen nodig hebben. Het verhaal geluidsoverlast heeft er volgens hun dan ook niks er mee te maken.

Voor eind volgend jaar zijn de nieuwe V250 stellen gepland, vanaf dat moment zullen de losse rijtuigen bij NS Hispeed uitgefaseerd worden en weer terug gaan naar NS Reizigers.

Een ICR-rijtuig voor de HSL dienst
Foto: Erik Baas

Bron: Leidsch Dagblad