Minister teleurgesteld in NS en ProRail door winterweer
Minister van Infrastructuur Melanie Schultz (VVD) is 'uitermate ontevreden' over de problemen op het spoor afgelopen weekeinde. Bij het oplossen van de technische problemen stond de reiziger wederom achteraan, zei de bewindsvrouw maandag in de Tweede Kamer.
Door de hevige sneeuwval raakte het treinverkeer zaterdag ernstig ontregeld. Meerdere wisselstoringen zorgden in de Randstad voor veel vertraging, waarop de NS besloot de meeste intercity's op te heffen en voornamelijk stoptreinen te laten rijden. De afgelopen tijd maakte de Nederlandse Spoorwegen juist reclame met de boodschap dat het spoor 'winterhard' was. Die reclame is inmiddels van de buis gehaald.
Informatiebord leeg
''Als je de reiziger niet centraal stelt, maar de techniek, dan kom je in de problemen'', analyseerde de VVD-bewindsvrouw. Volgens haar moet het treinbedrijf beter beseffen dat informatie aan de reiziger zeer belangrijk is. ''Nu stonden de reizigers weer voor een leeg informatiebord in Utrecht CS.''
Winterweer
"Ik ben ook uitermate ontevreden over wat er is gebeurd", zei Schultz. Zij heeft er begrip voor dat storingen kunnen ontstaan; ook het lucht- en wegverkeer ondervond hinder van de winterse buien. Dat vervolgens de communicatie naar de reiziger slecht was 'valt heel erg tegen'.
Eerder kritisch
Schultz uitte enkele weken geleden vergelijkbare kritiek nadat het treinverkeer bij Utrecht werd platgelegd door een brand. Ook toen had Prorail maar weinig oog voor de gestrande reiziger. De bewindsvrouw heeft deze week een gesprek met de spoorbeheerder, waarbij zij haar ongenoegen zal uiten.
FNV Spoor
Ook vakbond FNV is kritisch. “De filmpjes op televisie van Prorail en NS beloofden heel wat. De reizigers dachten: nu zal het goed komen. Niets is minder waar”, aldus FNV bestuurder Roel Berghuis in een brief aan de Nederlandse Spoorwegen.
Berghuis vervolgt: “Uw personeel heeft alle zeilen moeten bijzetten en er ontstond grote verwarring over geen en onduidelijke logistieke informatie. De reizigers werden van perron naar perron gestuurd.”
Nooddienstregeling
Ook vraagt de FNV zich af waarom de nooddienstregeling niet uit de kast is gehaald door het OCCR. "Uiteindelijk hebben de lokale verkeersleiders op de posten Amsterdam, Utrecht en Rotterdam het lef gehad om een soort nooddienstregeling te gaan draaien."
Overleg
Net als de minister gaat ook FNV deze week nog in overleg met de spoorbedrijven. Komende donderdag zal FNV bespreken hoe chaotische situaties op het spoor, zoals afgelopen zaterdag, voortaan kunnen worden voorkomen. Daarvoor wil FNV Spoor hadde afspraken maken op basis van de aanbevelingen uit het rapport 'Kou uit de lucht' van de vakbond.
Spoeddebat
Als het aan GroenLinks Tweede Kamerlid Ineke van Gent moet minister Schultz met spoed naar de Tweede Kamer komen om uitleg te geven. De politica twitterde zaterdag: "Ga spoeddebat aanvragen over problemen op het spoor vandaag. Het gaat maar door. Dit kan zo niet langer. Winterklaar? Was het maar waar! Ook de informatie aan reizigers is zwaar onder de maat!". De PvdA'er Jeroen Dijsselbloem eist eveneens actie op de korte termijn."We kunnen niet zo de rest van de winter doorgaan" zegt hij.
Rover
Uiteraard is ook het altijd kritische Rover niet tevreden. "Het was drama op het spoor: NS en ProRail bleken toch niet winterklaar. Informatie is minimaal, bussen zijn niet ingezet" twitterde de reizigersvereniging.
Nederlandse Spoorwegen
Zaterdag stelde een woordvoerder van de Nederlandse Spoorwegen dat dit weersomstandigheden zijn "waarbij je niet kunt verwachten dat de dienstregeling precies volgens het boekje kan draaien''.
En dat bleek inderdaad. Uit verschillende reacties die wij ontvingen bleek dat sommige reizigers drie uur vertraging opliepen. Nu het weekeinde achter de rug is, geeft een woordvoerder tegenover NU.nl aan dat de NS er van geleerd heeft. 'Het was voor het eerst dat we een nooddienstregeling moesten invoeren in de gewone dienstregeling. Daarvoor moet je het treinverkeer even stilleggen. Achteraf gezien hadden we de reiziger daarover beter moeten informeren'', erkent de woordvoerder.
Bron: Treinreiziger