NS door het stof na problemen winterweer

De NS biedt excuses aan voor de chaos die zaterdag treinreizigers en NS-personeel hoofdpijn bezorgde. NS-directeur Bert Meerstadt belooft dat het in de toekomst beter gaat, zei hij voor de camera's van RTL Nieuws.

Leidinggevenden van de NS waren zaterdag volgens de NOS niet aanwezig op het crisiscentrum. Minister van Infrastructuur Melanie Schultz (VVD) toonde zich maandag 'uitermate ontevreden'. Bij het oplossen van de technische problemen stond de reiziger wederom achteraan, zei de bewindsvrouw maandag in de Tweede Kamer.

Reclame
Door de hevige sneeuwval raakte het treinverkeer zaterdag ernstig ontregeld. Wisselstoringen zorgden voor veel vertraging in de Randstad. De afgelopen tijd maakte de NS juist reclame met de boodschap dat het spoor 'winterhard' was. Filmpjes waarin dit wordt beweerd, zijn van internet gehaald.

Geleerd
In eerste instantie zei NS zaterdag dat dit weersomstandigheden zijn "waarbij je niet kunt verwachten dat de dienstregeling precies volgens het boekje kan draaien''. Vandaag gaf NS ook al aan geleerd te hebben van de problemen van zaterdag. 'Het was voor het eerst dat we een nooddienstregeling moesten invoeren in de gewone dienstregeling. Daarvoor moet je het treinverkeer even stilleggen. Achteraf gezien hadden we de reiziger daarover beter moeten informeren'', erkende de woordvoerder.

FNV
In de Tweede Kamer ontstond er flinke kritiek. Diverse oppositiepartijen eisten snel actie. De SP wil dat Schultz snel komt met een eigen actieplan. FNV Spoor liet maandag weten heldere afspraken te willen maken. Donderdag heeft de vakbond hier een gesprek over met de NS en spoorbeheerder ProRail. De vakbond stelt dat de chaos op het spoor van dit weekeinde te wijten is aan onvoldoende samenwerking en gebrekkige communicatie in en tussen de spoorbedrijven.

Bron: Treinreiziger