NS en ProRail verbeteren communicatie naar reizigers

De directies van de NS en spoorbeheerder Prorail gaan bij een verstoring sneller reageren en beter communiceren met treinreizigers en spoorpersoneel. Beide organisaties omarmen de aanbevelingen van het spoorpersoneel zoals verwoord in het FNV-rapport 'Kou uit de lucht'.

Dat is het resultaat van overleg dat de bonden, NS en Prorail donderdagochtend hebben gevoerd. Ook de chaos op het spoor afgelopen zaterdag is uitgebreid besproken tijdens het overleg dat al langer stond gepland. "Toen ging het zeker niet goed in de Randstad", erkent een NS-woordvoerder. "We moeten echt beter communiceren over de prognoses." NS-directeur Bert Meerstadt bood maandag zijn excuses al aan.

Onvoldoende samenwerking
Afgesproken is dat het management en de 'werkvloer' de aanbevelingen op korte termijn in detail uitwerken en in concrete maatregelen omzetten. FNV Bondgenoten en veel spoorpersoneel stellen dat de chaos op het spoor van dit weekeinde te wijten is aan onvoldoende samenwerking en gebrekkige communicatie in en tussen de spoorbedrijven. Dat intensieve samenwerking tussen de spoorbedrijven van het grootste belang is, is geen punt van meningsverschil. Wel wijzen de partijen erop dat verstoringen zich bij extreme weersomstandigheden altijd kunnen voordoen.

Aanwezig
Door de hevige sneeuwval raakte het treinverkeer zaterdag ernstig ontregeld, vooral rondom Utrecht. Berichten dat leidinggevenden van de NS zaterdag niet aanwezig waren op het crisiscentrum OCCR, kloppen volgens de woordvoerder niet.

Bron: Treinreiziger