ProRail: "Minder wissels in 2013 op het spoor"

Spoorbeheerder ProRail wil in 2013 af van het complexe systeem die gebruikt wordt voor de wissels in ons spoorwegnetwerk. Dit liet Bert Klerk welke president-directeur van ProRail is weten in het televisie-programma Buitenhof. Hij vertelde onder andere dat het Nederlandse spoornetwerk ''aan zijn grens zit'' en te onnodig complex geworden is.

Daarom moet het aantal wissels sterk worden teruggebracht. Dat moet in 2013, als er een nieuwe dienstregeling wordt doorgevoerd, al voor een belangrijk deel zijn gebeurd, aldus Klerk.

De ProRail-topman werd tijdens het programma ondervraagd over de chaos die afgelopen weken ontstond, en met name de sneeuwstorm die op pakjesavond station Utrecht en Amsterdam platlegde. Ondanks eerdere beloftes dat ProRail ''winterklaar'' was, kwamen toch weer duizenden reizigers te stranden in treinen en op tussengelegen stations.  Klerk liet weten dat het wisselsysteem ''simpeler, robuuster en goedkoper'' zou kunnen. Hierbij worden diverse wissels verwijderd.

In Nederland zijn ruim zevenduizend wissels op het hoofdspoornet en uiteindelijk zou hier de helft van afgestoten kunnen worden. Dat zal in 2013 nog niet zijn voltooid, zo liet een woordvoerder weten, maar er kan dan wel een grote slag zijn gemaakt in dit omvangerijke project.

Zo zou rond Utrecht ''het knooppunt van Nederland'', het aantal wissels in 2013 worden teruggebracht van 280 naar 70.

Klerk liet in Buitenhof verder weten de operatie rond de ''wisselvereenvoudiging'' aan te kunnen met het huidige budget van ProRail. Dat heeft nu circa 1 miljard euro voor het onderhoud van het spoor en 1 miljard euro voor projecten beschikbaar.

Bron: nu.nl