Onderzoeksrapport botsing Zwolle af

De Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW) stelt de conclusie dat de zijdelingse botsing tussen een reizigers- en goederentrein op vrijdag 29 mei 2009 in Zwolle veroorzaakt is doordat de goederentrein voorbij een rood sein is gereden. ook stelt het onderzoeksrapport een aantal oorzaken zijn die verklaren waarom de machinist het sein heeft gemist.

Niet opvallend
De inspectie concludeert onder meer dat het gepasseerde sein niet voldoende opvalt. Zo zou het sein relatief kort achter een voorafgaand sein staan. Daardoor tonen twee seinen het seinbeeld “geel” op het moment dat het betreffende sein rood toont. Dit is verwarrend voor de machinist aangezien normaliter één geel seinbeeld direct opgevolgd wordt door een rood sein. Tevens is het niet duidelijk wat het doel van het betreffende sein is. De inspectie is van mening dat dit sein kan worden opgeheven indien het sein geen specifiek nut heeft.

Te vroeg
Verder constateert de inspectie dat de goederentrein structureel zes tot twaalf minuten te vroeg in Zwolle aankwam maar dat er geen eenduidige afhandelingstrategie is voor deze trein. Daardoor is het voor een machinist onduidelijk of en waar hij een rood sein kon verwachten en de trein tot stilstand moest brengen. In dergelijke situaties moeten volgens de IVW maatregelen getroffen worden om duidelijkheid te creëren voor de machinist.

Invoering ATB-vv
Ten tijde van het voorval was de invoering van het ATB-vv systeem in volle gang. Dit systeem zorgt ervoor dat bij snelheden onder 40 km/u rode seinen niet onterecht worden gepasseerd. De locomotief van de goederentrein waszelf  echter nog niet uitgerust met ATB-vv. Ook de baanapparatuur bij het sein was nog niet volledig voor deze beveiging operationeel. Indien de baan- en treinapparatuur volledig werkzaam waren geweest dan had de botsing niet plaatsgevonden. Inmiddels zijn de gerepareerde locomotief en het gepasseerde sein wel uitgerust met ATB vv.

De bedoeling is om alle seinen in Nederland aan te passen met ATB-vv beveiliging.

 

 

Bron: Treinreiziger