Twee derde van de SLT Sprinters defect

Van de 95 nieuwe NS-Sprinters van het type SLT staat twee derde dee met defecten aan de kant. Een groot deel van de nieuwe generatie stoptreinen welke gebouwd zijn door Siemens-Bombardier is de laatste weken stil komen te staan vanwege het winterweer. Door het winterweer is er sneeuw in de electronica gekomen waarbij er kortsluiting ontstaat. Van de nog wel rijdende treinen is een deel niet inzetbaar omdat deze op moeilijk gelegen rangeerterreinen opgesteld staan.

Reparatie
Inmiddels heeft de NS 35 monteurs van de firma Bombardier naar Nederland gestuurd om komende weken de treinen te repareren. Dit zal onder andere in de Zaanstraat werkplaats van NedTrain in Amsterdam gebeuren die voor deze reparaties tijdelijk weer heropend is na zijn sluiting. Het tijdelijk opgeslagen materieel van het Spoorwegmuseum welke er staat zal op andere plekken worden ondergebracht.

Volgens de NS hebben de problemen geen gevolgen voor de dienstregeling. De oude stoptreinen (van het type Mat '64) die SLT-stellen moesten vervangen, zijn weer ingezet. "Het is jammer dat we de treinen waar we jaren op hebben zitten wachten, nu niet kunnen inzetten", zegt een NS woordvoerder.

Vorige winter vertoonde de vloot van SLT's nog weinig grote problemen in de materieelinzet gezien er nog niet een groot aantal van de treinen geleverd was .Dit jaar is er pas een groot deel geleverd en in dienst gesteld.

Onderzoek
Gisteren ontkende de NS tegenover RTL Nieuws dat ze verkeerde treinen hebben besteld. Alle treinen moeten bij 25 graden onder nul gewoon zonder defect te raken blijven rijden. Dat is wat de NS eist van de fabrikanten, maar uit onderzoek blijkt dat de zogenoemde 'winterhardheid' geen rol speelde bij de bestellingen.
Zo is ook de constructie van de SLT aangepast vergeleken met het model uit Duitsland waar de SLT van afgeleid is. Deze zuigen de lucht vanaf het dak aan, en de SLT-stellen vanaf de onderkant van het treinstel, wat veel sneeuw en rotzooi opzugt.

"Opvallend is overigens dat tot op heden winterhardheid geen onderdeel (meer) was van constructierichtlijnen", schrijven de onderzoekers letterlijk in het rapport dat gestuurd werd naar de Tweede Kamer.

Testen
De nieuwe treinen waren nog niet getest op de effecten van sneeuw. Dat zou deze maand gebeuren in Tsjechië bij de plaats Velim, maar de NS is overvallen door de vroege winter. Wel is er inmiddels al een SLT-stel naar deze plaats afgereisd.

Bron: RTL Nieuws