Wadlopers naar Argentinië

Het lijkt erop dat er aantal Wadlopers (DH's) die nog in Amersfoort terzijde stonden verkocht zijn aan de een Argenteens spoorwegbedrijf. Vermoedelijk zou het om het bedrijf 'ALL Mesopotámi' gaan.
Al eerder zijn enkele Wadlopers naar Sigma in Polen gegaan waar ze een nieuwe tweede leven hebben.

Vandaag stond er een sleep Wadlopers klaar om overgebracht te worden naar de Antwerpse Haven om daar vervolgens op boot-transport naar Argentinië te gaan. Het betreft de Wadlopers 3204, 3201, 3203, 3211, 3213, 3221, 3209, 3212, 3217 en 3205.

Problemen met verslepen
Volgens onze bronnen ziet het ernaar uit dat de vandaag geplande overbrengingsrit niet gaat lukken. De oorzaak zou aan een klein defect liggen van de locomotief RTB V203, de radioloc schijnt niet te werken, iets wat het rangeren redelijk kan bemoeilijken. Ook de totale sleeplengte van de aan elkaar gekoppelde stellen lijkt de overbrenging te bemoeilijken gezien er twintig bakken getrokken moeten worden terwijl de grens bij de DH-stellen op 6 in de praktijk ligt om op eigen kracht te vervoeren. Met het slepen door een loc gelden andere voorwaarden maar twintig bakken lijkt zich wel zorgen te baren bij enkele spoor-technici die hun mening op enkele spoor-fora's lieten weten.

Ook zal het gereedbrengen van de treinstellen problemen op kunnen leveren door lekkende luchtleidingen. De stellen zijn al ruim twee jaar niet gebruikt waarbij de rubbers van de luchtleiding lek zouden kunnen zijn, en zonder lucht kan een treinstel niet remmen.

Vandaag geen overbrengingsrit
Het ziet er naar uit dat de overbrengingsrit die voor vandaag gepland was niet meer mogelijk zal zijn.

Er zijn zeker mogelijkheden om de stellen op termijn naar Antwerpen te slepen, maar de vraag is waneer dit gebeurt, en of het aantal stellen zal worden gesplitst op 10 bakken per overbrenging.
Locomotief RTB V20 is inmiddels weer vertrokken naar Waalhaven.

We houden jullie op de hoogte.

 

 

Bron: Somda