'Rekenmodellen kunnen zorgen voor minder storingen'

De impact van treinstoringen kunnen door wiskundige rekenmodellen verkleind worden. Tot die conclusie komt Lars Nielsen in zijn proefschrift Rolling Stock Rescheduling in Passenger Railways. Hij heeft voor de materieelplanning wiskundige modellen ontworpen die de Nederlandse Spoorwegen kunnen helpen de impact van verstoringen te verkleinen.

Het belangrijkste doel van de modellen van Nielsen is dat reizigers minder last hebben van verstoringen op het spoor, maar dat tegelijkertijd ook kosten worden bespaard voor de vervoerder. Een win-win situatie. Dit kan worden bereikt doordat Nielsen zeer complexe modellen heeft geformuleerd, waar vele variabelen in zitten. Zo houdt hij rekening met
service-aspecten (bijvoorbeeld het aantal stoelen), efficiency-aspecten (zoals het aantal kilometers dat door treinen wordt afgelegd) en aan het proces gerelateerde aspecten (zoals de noodzaak treinen ’s nachts in een remise te stationeren).

Nuttig
Nielsen baseerde zich ondermeer op gegevens van de afdeling korte termijn planning van de NS en bekeek tegen welke problemen zij aanliepen. De wiskundige modellen blijken zeer nuttig om beslissingen en beoogde oplossingen van spoorwegplanners te ondersteunen en dragen bij aan een versnelling van het storingsproces en significante besparingen ten opzichte van de huidige kosten voor de vervoerder bij vertraging.

Deense spoorwegen
Lars Nielsen (1979, Denemarken) deed eerder onderzoek voor de Deense Spoorwegen. Dat deed hij in het kader van zij studie computerwetenschappen en wiskunde, die hij deed aan de universiteit van Odense. In september 2006 kwam Lars naar Rotterdam als promovendus bij de faculteit Decision and Information Sciences van Rotterdam School of Management, Erasmus University.

Bron: Treinreiziger