4 trein per uur blijft nog onzeker
De NS vindt het plan van Connexxion om vier keer per uur tussen Barneveld-Centrum en Amersfoort te gaan rijden onverantwoord. ,,Het wordt te druk op het spoor." ,,Als Connexxion op de Valleilijn vier keer per uur vanaf Barneveld-Centrum wil rijden, moet er geschoven worden in de dienstregeling en dat kan niet", zegt woordvoerder John Krijgsman van NS.
Krijgsman vervolgt: "Het baanvak tussen Barneveld-Noord en Amersfoort is overvol, daar zit geen rek meer in. Als Connexxion hier op andere tijden wil rijden om het nieuwe traject in te passen, leidt dat tot vertragingen bij ons en bij Connexxion."
Volgens Krijgsman is het plan daarom niet uitvoerbaar. "Dit baanvak is de laatste jaren steeds drukker geworden, vooral omdat het aantal goederentreinen fors is gestegen. De nieuwe rijtijden van Connexxion zorgen ervoor dat op sommige momenten enkele treinen vlak achter elkaar moeten rijden. Gaat er iets fout, dan heb je meteen een groot probleem."
Manager Coen Storm van Connexxion is teleurgesteld over de houding van de NS. "Volgens ons is het technisch wél mogelijk. ProRail gaat akkoord met onze plannen en kan zorgen voor een keervoorziening bij Barneveld-Centrum. Daarmee kunnen we vanaf 14 december, wanneer de nieuwe dienstregeling van kracht wordt, vier keer per uur vanaf dit station naar Amersfoort vertrekken. Nu NS dwarszit, komen we alsnog in de problemen."
Aan ProRail is nu de taak om de knoop doorhakken. Alle vervoerders op dit baanvak - NS, Connexxion en Cargo (goederenvervoer) - moeten half april een capaciteitsaanvraag indienen. Uiterlijk in juli zal dan worden beslist hoe de ruimte verdeeld zal worden.
Krijgsman vervolgt: "Het baanvak tussen Barneveld-Noord en Amersfoort is overvol, daar zit geen rek meer in. Als Connexxion hier op andere tijden wil rijden om het nieuwe traject in te passen, leidt dat tot vertragingen bij ons en bij Connexxion."
Volgens Krijgsman is het plan daarom niet uitvoerbaar. "Dit baanvak is de laatste jaren steeds drukker geworden, vooral omdat het aantal goederentreinen fors is gestegen. De nieuwe rijtijden van Connexxion zorgen ervoor dat op sommige momenten enkele treinen vlak achter elkaar moeten rijden. Gaat er iets fout, dan heb je meteen een groot probleem."
Manager Coen Storm van Connexxion is teleurgesteld over de houding van de NS. "Volgens ons is het technisch wél mogelijk. ProRail gaat akkoord met onze plannen en kan zorgen voor een keervoorziening bij Barneveld-Centrum. Daarmee kunnen we vanaf 14 december, wanneer de nieuwe dienstregeling van kracht wordt, vier keer per uur vanaf dit station naar Amersfoort vertrekken. Nu NS dwarszit, komen we alsnog in de problemen."
Aan ProRail is nu de taak om de knoop doorhakken. Alle vervoerders op dit baanvak - NS, Connexxion en Cargo (goederenvervoer) - moeten half april een capaciteitsaanvraag indienen. Uiterlijk in juli zal dan worden beslist hoe de ruimte verdeeld zal worden.