Tegenslag voor bouw vierde perron Zwolle

Er is een vertraging opgelopen bij met de bouw van het vierde perron op station Zwolle. De uitstel heeft te maken met de verbreding van de stationstunnel onder het spoor.

De tunnel is nu 5 meter breed maar moet verruimd worden naar 17 meter breed, maar mogelijk zal dit nog breder kunnen worden. Momenteel doen de NS en de ProRail een onderzoek of ze ook winkels in de tunnel kunnen aanbieden. In dat geval zou er nog eens vijftien meter aan beide kanten van de tunnel bij moeten komen. Pas als duidelijk is of dat scenario haalbaar is - het onderzoek neemt nog zeker twee maanden in beslag - kan een start worden gemaakt met de verbreding van de tunnel en de bouw van een vierde perron.
Dit liet de gemeente van Zwolle afgelopen dinsdag weten tijdens een bijenkomst op het het wijkplatform Assendorp.

Extra tegenslag voor de bouwers van het extra perron is het feit dat het bestemmingsplan nog niet toereikend is. Er zal daarom op korte termijn een start worden gemaakt met de procedure om het bestemmingsplan te wijzigen. ProRail denkt in oktober alsnog met de bouw van het vierde perron te kunnen beginnen, mar dit hangt af van de eventuele bezwaren die nog ingediend kunnen worden.

Het station van Zwolle
(Foto: Wikipedia)

Bron: De Stentor