NS introduceert nieuwe Voordeeluren abonnementen
De NS gaat het bestaande Voordeeluren abonnement schrappen. Vanaf 1 augustus zullen nieuwe Voordeel-uren abonnementen niet meer mogelijk zijn. Vanaf dat moment zal de NS vijf nieuwe kortings-abbonementen introduceren. De uren tijdens de avondspits zullen niet meer als daluren gezien waarmee men met korting kan reizen. Of de nieuwe abonnementen ook geldig worden bij de regionale vervoerders is nog niet duidelijk. Voor bestaande klanten met een voordeelurenkaart veranderd er vooralsnog echter niets.
Uiteraard zijn er mensen die diverse vragen hebben over de nieuwe situatie:
Wat gaat er veranderen?
Er komen vijf abonnementen in plaats van de huidige voordeelurenkaart en NS-Jaarkaart. Tijdens de avondspits krijgen reizigers in het beginsel geen korting meer. Dat gold al voor de ochtendspits, uitgezonderd in de zomermaanden. Deze uitzondering vervalt.
Gelden de veranderingen ook voor bestaande klanten?
Nee, in beginsel niet. De 1,4 miljoen bestaande klanten kunnen de oude voordeelurenkaart ook na 1 augustus blijven gebruiken, onder de oude voorwaarde. Als zij liever overstappen op één van de vijf nieuwe producten, dan kan dat. Als zij overstappen, dan gelden wel de nieuwe voorwaarden.
Welke vijf producten komen er?
Per 1 augustus 2011 wil NS de volgende producten introduceren:
- Dal Vrij
40% korting in de daluren (op maandag tot en met vrijdag van 4u tot 6:30u, 9u tot 16u, van 18:30u tot 4u, zaterdag en zondag de gehele dag.) Het moment van inchecken is bepalend. Wie om 15:55u incheckt kan dus ook na 16u reizen. Tarief: € 50 per jaar, voor ouderen (65 plus) € 40 per jaar. Kinderen mogen gratis meereizen, op voorwaarde dat zij een OV-chipkaart hebben met het product Kids Vrij. Voor zestig plussers blijven er keuzedagkaarten beschikbaar, deze zijn niet geldig in de ochtend- en avondspits en niet te gebruiken op maandag en vrijdag.
- Altijd Voordeel
In de daluren 40% voordeel, daarbuiten 20%. Tarief: € 20 per maand, ofwel € 240,- per jaar. Kinderen mogen gratis meereizen, op voorwaarde dat zij een OV-chipkaart hebben met het product Kids Vrij. Ook beschikbaar voor 1 maand.
- Weekend Vrij
Onbeperkt vrij reizen in de weekenden. Van maandag tot en met vrijdag in de daluren veertig procent korting. Tarief: € 40,- per maand, ofwel: € 480 per jaar. Kinderen mogen gratis meereizen, op voorwaarde dat zij een OV-chipkaart hebben met het product Kids Vrij. Minimale contractduur: 1 jaar. Een tweede gezinslid kan Weekend Vrij aanschaffen voor € 20,- per maand. Ook 65 plussers kunnen de kaart tegen dit tarief aanschaffen.
- Dal Vrij
In de daluren vrij reizen. Tarief: € 95 per maand (2e klas), minimale contractduur 1 jaar. Ofwel € 1140,- per jaar. Kinderen mogen gratis meereizen, op voorwaarde dat zij een OV-chipkaart hebben met het product Kids Vrij. Minimale contractduur: 1 jaar. Als een tweede gezinslid Dal Vrij wil gebruiken, betaald deze € 40,- per maand. Als het tweede gezinslid Weekend Vrij wil gebruiken, betaald deze € 20,- per maand.
- Altijd Vrij
Met deze kaart kan je altijd vrij reizen, deze is ook beschikbaar voor 1 maand. Tarief: € 295 per maand, 2e klas. Ofwel: € 3540 per jaar. Extra voordelig: Dal Vrij voor maximaal 4 gezinsleden, €40 per maand (2e klas) en / of Weekend Vrij €20 per maand (2e klas).
Waarom komen er nieuwe abonnementen?
"Om verder te groeien wil NS reizen in de daluren nog aantrekkelijker maken. De bestaande abonnementen van NS dateren uit de jaren ’80. Met de nieuwe abonnementen willen we inspelen op het veranderde reisgedrag en voorkeuren van onze klanten" aldus NS.
Zijn deze plannen van NS al definitief?
Nee, nog niet helemaal. De NS heeft advies gevraagd aan consumenten organisaties. In detail kunnen de plannen nog geoptimaliseerd worden, maar het is onwaarschijnlijk dat de hoofdlijnen van het plan zullen veranderen.
Hoe zijn de nieuwe tarieven tot stand gekomen?
Het voorstel is tot stand gekomen na onderzoek onder reizigers. Vervolgens is er onder 2500 reizigers een praktijktest geweest met NS Dalvrij en Weekendvrij.
Wat vinden consumentenorganisaties van dit plan?
Het Landelijk Overleg Consumentenorganisaties OV is nog bezig met haar advies op te stellen. Reizigersvereniging Rover heeft laten weten het een goede stap te vinden dat regelmatige reizigers meer keuze krijgen. Rover is het echter oneens met het streven van NS om tijdens de avondspits geen 40% korting meer te geven. Rover waardeert de compromisbereidheid van NS, in het belang van de vele reizigers die tevreden zijn met hun huidige Voordeelurenabonnement. Rover vindt de lichte verlaging van de aanschafprijs niet opwegen tegen het ongemak (of de hogere reiskosten) van een extra spitsbeperking.
Zijn de nieuwe abonnenten ook bij de regionale vervoerders te gebruiken?
De nieuwe abonnementen zijn vooralsnog alleen geldig zijn op het NS-net. "NS, Arriva, Connexxion, Veolia en Syntus onderzoeken momenteel de mogelijkheden en wenselijkheid om te komen tot bepaalde landelijke verchipte spoorproducten, waarbij ook de nieuwe abonnementen van NS bekeken worden" aldus een woordvoerder van NS.
Bron: NS.nl