Slechte start OBB-rijtuigen voor FYRA

Vanaf 2 april heeft NS-HiSpeed de beschikking over een stam OBB-rijtuigen, welke uit Oostenrijk zijn gehuurd. De huur is voor onbepaalde tijd, maar verwacht wordt dat deze binnen enkele jaren weer terug zullen gaan zodra de V250-treinstellen in dienst zijn. Echter de inzet van de treinen loopt nog niet naar wens. De stam is nog maar enkele keren ingezet.

Al eerder werden er uit Belgie I6/10 rijtuigen gehuurd om de Fyra-diensten te versterken, maar de huurtermijn daarvan is weer voorbij waarmee ze weer teruggenomen zijn door de Belgische Spoorwegen. Sinds kort heeft de Fyra daarom dus rijtuigen uit Oostenrijk gehuurd. Deze rijtuigen hebben een kleine ombouw gehad, het interieur is hetzelfde gebleven, maar voor de inzet zijn wel technische wijzigingen doorgevoerd. De wijzigingen zijn met name het deursluitingssysteem, welke anders werkt dan de voorheen gehuurde I6/10 rijtuigen van de zuiderburen.

De problemen welke het rijtuig heeft heeft te maken met storignen in de A-bak die omgebouwd is vanwege het deursluitingssysteem, ook zijn er problemen met de statische omzetter welke de stroom aan boord van de trein levert. Vanwege deze problemen zijn op enkele ritten de Fyra diensten geschrapt en rijdt er tot aan Roosendaal een VIRM stel, waarmee een Belgische 'varkensneus' de rit verder af zal maken.

Er wordt inmiddels met man en macht door NedTrain gewerkt aan de nieuwe inzet van de OBB-rijtuigen welke volgens bronnen een stuk luxeuser en relaxter zijn dan de bestaande ICR/PRIO rijtuigen.

Bron: Somda