'Dienstregeling Hanzelijn is nog een puzzel'
Moeten we de trein van Groningen via de Hanzelijn straks naar Schiphol laten rijden en die uit Leeuwarden naar Utrecht of net andersom? Het is een vraag die de makers van de dienstregeling zich al een tijdje bezighoudt, want de tijd die een trein aflegd over een route is ook van groot belang.
Nu worden de treinstellen in Zwolle gecombineerd of gesplitst, straks rijden ze de ritten onafhankelijk. Het is één van eerste puzzelstukjes in de puzzel en zelfs dat is nog niet op de plek gelegd. In december moet de nieuwe dienstregeling worden aangeboden aan de directie en aan ProRail, zegt Corien Koetsier van NS.
Op 12 december 2012gaat de dienstregeling van 2013 in, en dan wordt ook de nieuwe lijn Zwolle-Lelystad-Amsterdam geopend. De voorgeschotelde tijdwinst (in 55 minuten naar Amsterdam; maar liefst 19 minuten sneller dan via de Veluwe) lijken ze niet waar te maken - al zegt Koetsier dat er teveel onzekerheden zijn om te antwoorden. Minister Eurlings beloofde in oktober nog een reistijd van hooguit 56 of 57 minuten. Maar doordat verbeteringen tussen Almere en Amsterdam uitblijven (waaronder de aanleg van extra sporen), loopt de reistijd daar al op naar zo'n 70 minuten.
De NS doet er alles aan om onze 'unique selling points' overeind te houden, behalve een betere verbinding met de vijf steden aan de lijn blijft dat een kortere reistijd".
Bron: De Stentor