Dit najaar overdracht van V250-trein aan NS HiSpeed

Het eerste treinstel nieuwe V250-treinstel (ook wel de Albatros genoemd) zal medio september aan NS Hispeed worden overgedragen. Uiterlijk in het voorjaar van 2012 verwacht NS Hispeed de treinen in te kunnen zetten. Vanaf dat moment zal de Fyra 250 kilometer per uur gaan rijden. Dat is nu nog 160 kilometer per uur omdat de vervangende trein die uit ICR-rijtuigen bestaat niet harder zou mogen.

De nieuwe hogesnelheids-treinstellen hadden reeds in 2007 geleverd moeten worden; door problemen bij fabrikant AnsaldoBreda is de levering vertraagd. Het eerste treinstel rolde weliswaar al in 2008 van de band, maar moest toen nog uitvoerig getest worden. Dat gebeurde eerst op een testbaan bij het Tsjechische dorp Velim, en sinds 2009 is het prototype in Nederland gekomen. AnsaldoBreda is momenteel bezig om de toelating te regelen, dat moet deze zomer worden afgerond. Daarna zullen de treinen aan NS Hispeed worden overgedragen en volgen er proef- en afnameprocedure's.

De nieuwe treinstellen zullen als eerste worden ingezet in de treindienst Amsterdam - Brussel. "Volgens de informatie die wij tot vandaag van de Italiaanse treinconstructeur krijgen, zullen we de nieuwe commerciële dienst inderdaad in december kunnen opstarten" aldus een NMBS woordvoerder eerder deze week. NS Hispeed wil zich echter niet aan een datum vastpinnen. "Het kan ook begin 2012 worden".

Uiterlijk eind 2012 moet de dienstregeling via de HSL op volle sterkte zijn. Op dat moment rijden er 5 Fyra's per uur tussen Amsterdam en Rotterdam, waarvan 2 door naar Breda en 1 door naar Brussel. Als de Fyra op volle snelheid gaat rijden, zullen de toeslagen mogelijk omhoog gaan. Medio oktober 2011 verwacht NS Hispeed de tarieven voor de Benelux naar het consumentenplatform Locov te zenden.


De V250 op een beurs in het buitenland gepresenteerd.
Foto: Wikipedia

Bron: Treinreiziger