Record aantal treinen op tijd; reizigers meer tevreden
De treinen van de NS zijn in het tweede kwartaal van 2011 weer meer op tijd gaan rijden, zelfs het meest ooit. 85,1% van de treinen was op tijd op de bestemming. De cijfers komen uit een onderzoek dat in opdracht van de overheid, consumentenorganisaties en NS is uitgevoerd.
Op tijd zijn treinen als ze binnen 5 minuten aankomen. Het oordeel 'op tijd rijden' van de reizigers steeg dan in verhouding met het eerste kwartaal van 44% naar 53%. In het eerste kwartaal waren veel treinen vertraagd door het winterweer. In verhouding tot het tweede kwartaal van vorig jaar, ligt de tevredenheid ondanks de hogere punctualiteit 1% lager.
Het aantal gereden treinen in het tweede kwartaal van dit jaar is 98,2%, 1,8% van de treinen viel uit. Reizigers haalden 93,8% van de aansluitingen.
Het oordeel over de sociale veiligheid is eveneens enigszins gestegen, van 78% in het eerste kwartaal naar 79% in het tweede kwartaal. De reinheid in de stations wordt met 59% eveneens beter beoordeeld dan de 55% van het eerste kwartaal.
De zitplaatscapaciteit van de NS werd door 76% van de reizigers met een 7 of hoger beoordeeld, 2% meer dan in het eerste kwartaal. De klantgerichtheid van het personeel wordt ook iets hoger beoordeeld en gaat van 60 naar 61%. De informatie bij ontregelingen wordt hoger beoordeeld, maar blijft laag: 54% dit kwartaal tegenover 50% in het eerste kwartaal.
Bron: Treinreiziger