Minister stuurt spooruitbreiding Utrecht terug naar tekentafel

De Raad van State heeft de plannen voor een spoorverbreding in en rond Utrecht afgeschoten. Minister van Infrastructuur Melanie Schultz van Haegen (VVD) moet terug naar de tekentafel omdat eerst zeker moet zijn dat de verbreding niet tot meer trillingen in nabijgelegen huizen leidt.

De aanleg is echter al in volle gang. Een woordvoerder van het ministerie laat weten dat de uitspraak er niet toe leidt dat het werk onmiddellijk wordt stilgelegd. "Daarvoor moet eerst de gang naar de rechter worden gemaakt." Verder kan ze nog niet inhoudelijk op de uitspraak reageren omdat het vonnis nog moet worden bestudeerd.

Vaartsche Rijn
Met het tracébesluit wil Schultz Van Haegen het aantal sporen tussen Utrecht Centraal en Lunetten verhogen naar maximaal acht. Ook van Lunetten richting Den Bosch en Arnhem moeten er sporen bijkomen. Het station wordt hiervoor aangepast en het nieuwe station Utrecht Vaartsche Rijn wordt hiervoor gebouwd.

Belofte
Eerder beloofde het ministerie dat het extra treinverkeer niet tot meer getril in nabijgelegen huizen zou leiden. Uit onderzoek zou echter blijken dat acht woningen aan de Hendrik Tollenstraat door de nieuwe situatie in een hogere zogenoemde hinderklasse zouden komen te liggen. Ze zouden van 'weinig hinder' naar 'matige hinder' gaan. Het beperken van de trillingen zou 150 duizend euro per woning kosten.

Zonder overleg
De minister vond dat te veel geld voor zo'n klein verschil. Het ging volgens haar om een acceptabele toename. Ze heeft echter niet onderzocht of de extra trillingen waren te voorkomen. Ook heeft ze niet overlegd met de betrokkenen.
Van andere maatregelen tegen trillingen die ze aanvoert is het volgens de Raad van State nog maar de vraag of die uitpakken zoals wordt gehoopt. Om die reden is het besluit dus afgeschoten.

Bron: Treinreiziger