Harderwijk heeft recht op Intercity-station
In ieder geval in de spits. Dat is de de kern van het rapport 'Harderwijk Intercitystad' dat gisteren is aangeboden aan de de Provincie Gelderland, reizigersorganisatie Rover, de NS en het gemeentebestuur.
Harderwijk telt nu al meer dan 7000 dagelijkse in- en uitstappers op het station. Tussen nu en 2011 zullen dat er meer dan 10.000 zijn. Daarmee heeft de gemeente volgens de normen van de Nederlandse Spoorwegen recht op de felbegeerde intercity-stop, concluderen gemeenteraadslid Edwin Saaiboo en steunfractielid Hans Alfons van de VVD Harderwijk/Hierden op basis van hun tellingen en onderzoek.
Er wordt al vanaf 1975 over een intercity voor Harderwijk gesproken. De noodzaak is nu groter dan ooit, menen Saaiboo en Alfons. De drukte op de A1 en A28 neemt toe. De trein tussen Amersfoort en Zwolle is straks minder aantrekkelijk door een extra stop bij station Nijkerk-Corlaer en Vathorst.
Ernst Geel van de Kamer van Koophandel sprak de NS aan op de maatschappelijke verantwoordelijkheid en wees op de plannen een HBO-opleiding in Harderwijk te beginnen.
Indien de intercity Harderwijk in de spits aandoet, zal de drukte in de stoptrein Amersfoort Zwolle aanzienlijk verminderen. Dat is hard nodig, omdat buslijn 101 (snellijn) vanaf december 2007 niet meer tot Amersfoort rijdt, maar tot Nijkerk. Nu al puilt de trein richting Amersfoort na Putten volkomen uit.
De volksvertegenwoordigers hebben hebben het idee dat de NS van Harderwijk domweg geen intercity stad willen maken. Van 3500 dagelijkse in-en uitstappers is de norm verdubbeld naar 7000 en in maart 2008 nog eens verhoogd naar 10.000 dagelijkse in- en uitstappers. Saiboo: " Een glijdende norm." Daarbij steekt het dat stations als Steenwijk, Wolvega, Haren en Beilen met veel minder reizigers, tot 3500, wel zijn opgenomen als intercity stop op de lijn Utrecht Leeuwarden/Groningen. " Heeft u soms een negatieve grondhouding ten opzichte van Harderwijk?", wilde Hans Alfons van NS afgevaardigde Bert Kluin weten. "Op zo'n vraag kun je nooit een goed antwoord geven", riposteerde Kluin. Die zegde wel toe alle argumenten af te wegen en met een heldere norm te komen. "We zullen ook over alternatieven en in bredere termen van mobiliteit moeten denken." Corien Koetsier van de NS legde uit dat een intercitystop in Harderwijk ten koste gaat van de reizigers die niet in Harderwijk willen zijn. "Er zijn zoveel gemeenten die een intercity stop willen, we moeten belangen afwegen." Maar volgens de onderzoekers geeft een circa twee minuten durende stop in Harderwijk geen vertraging, omdat de intercity in Zwolle en Amersfoort voldoende speling heeft.
Bron: de Stentor
Harderwijk telt nu al meer dan 7000 dagelijkse in- en uitstappers op het station. Tussen nu en 2011 zullen dat er meer dan 10.000 zijn. Daarmee heeft de gemeente volgens de normen van de Nederlandse Spoorwegen recht op de felbegeerde intercity-stop, concluderen gemeenteraadslid Edwin Saaiboo en steunfractielid Hans Alfons van de VVD Harderwijk/Hierden op basis van hun tellingen en onderzoek.
Er wordt al vanaf 1975 over een intercity voor Harderwijk gesproken. De noodzaak is nu groter dan ooit, menen Saaiboo en Alfons. De drukte op de A1 en A28 neemt toe. De trein tussen Amersfoort en Zwolle is straks minder aantrekkelijk door een extra stop bij station Nijkerk-Corlaer en Vathorst.
Ernst Geel van de Kamer van Koophandel sprak de NS aan op de maatschappelijke verantwoordelijkheid en wees op de plannen een HBO-opleiding in Harderwijk te beginnen.
Indien de intercity Harderwijk in de spits aandoet, zal de drukte in de stoptrein Amersfoort Zwolle aanzienlijk verminderen. Dat is hard nodig, omdat buslijn 101 (snellijn) vanaf december 2007 niet meer tot Amersfoort rijdt, maar tot Nijkerk. Nu al puilt de trein richting Amersfoort na Putten volkomen uit.
De volksvertegenwoordigers hebben hebben het idee dat de NS van Harderwijk domweg geen intercity stad willen maken. Van 3500 dagelijkse in-en uitstappers is de norm verdubbeld naar 7000 en in maart 2008 nog eens verhoogd naar 10.000 dagelijkse in- en uitstappers. Saiboo: " Een glijdende norm." Daarbij steekt het dat stations als Steenwijk, Wolvega, Haren en Beilen met veel minder reizigers, tot 3500, wel zijn opgenomen als intercity stop op de lijn Utrecht Leeuwarden/Groningen. " Heeft u soms een negatieve grondhouding ten opzichte van Harderwijk?", wilde Hans Alfons van NS afgevaardigde Bert Kluin weten. "Op zo'n vraag kun je nooit een goed antwoord geven", riposteerde Kluin. Die zegde wel toe alle argumenten af te wegen en met een heldere norm te komen. "We zullen ook over alternatieven en in bredere termen van mobiliteit moeten denken." Corien Koetsier van de NS legde uit dat een intercitystop in Harderwijk ten koste gaat van de reizigers die niet in Harderwijk willen zijn. "Er zijn zoveel gemeenten die een intercity stop willen, we moeten belangen afwegen." Maar volgens de onderzoekers geeft een circa twee minuten durende stop in Harderwijk geen vertraging, omdat de intercity in Zwolle en Amersfoort voldoende speling heeft.
Bron: de Stentor
Bron: Bron: de Stentor