Goederenvervoer schuift steeds meer op naar Betuweroute
Het goederenvervoer in Nederland verplaatst zich steeds meer van het conventionele spoornet naar de Betuweroute. Hierdoor komt er meer ruimte beschikbaar voor reizigerstreinen. Dit blijkt uit de capaciteitsverdeling 2012 van spoorbeheerder ProRail. In dat jaar zullen 36 vervoerders 3,2 miljoen treinritten uitvoeren, vergelijkbaar met de dienstregeling van 2011.
Bovenstaande meldt ProRail, die ieder jaar rond eind augustus na een periode van plannen en overleggen de nieuwe dienstregeling vastgesteld. Volgens ProRail heeft de spoorbeheerder vrijwel alle capaciteitsaanvragen van alle vervoerders kunnen honoreren. De nieuwe dienstregeling gaat op 11 december van dit jaar in.
Volgens ProRail verplaatst het goederenvervoer zich steeds meer en meer naar Betuweroute. Het goederenvervoer dat gebruikt maakt van de grensovergang Emmerich maakt bijna geen gebruik meer van het bestaande spoor. Dit zorgt voor meer capaciteit op het conventionele spoornet waardoor er ruimte is voor groei voor het reizigersvervoer. Hierdoor kunnen bijvoorbeeld de ICE's naar Duitsland en de Intercity's naar Arnhem iets versnelt worden .
Bron: Treinreizigers