Nog geen oplossing HSA
Minister van Infrastructuur Melanie Schultz van Haegen (VVD) heeft nog meer tijd nodig om tot een oplossing te komen rondom High Speed Alliance (HSA), exploitant van de hogesnelheidslijn Fyra. De minister verwacht in het najaar meer duidelijkheid te kunnen verschaffen. Dat schrijft ze maandag in een brief aan de Tweede Kamer.
Eerder dit jaar werd bekend gemaakt dat de HSA in diepe financiële cijfers verkeert. Volgens dagblad NRC was al bekend dat het bedrijf waarschijnlijk financiële problemen zou krijge voordat het zijn eerste trein al liet rijden. Sinds september 2009 rijdt HSA met passagiers over de HSL-Zuid, de voor hoge snelheden geschikte spoorlijn die Schiphol met Antwerpen verbindt via Rotterdam en Breda. De verwachte omzet ligt echter beduidend lager dan van tevoren geraamd, vooral door lagere reizigersaantallen. Nu de toeslagen voor het reizenmet de FYRA zijn verlaagd, zijn er nu wel meer reizigers.
Aanvankelijk verwachtte Schultz rond de zomer met een oplossing te kunnen komen, maar begin september meldde ze echter dat haar zoektocht hiernaar nog niet was voltooid. Daarop verzocht de Tweede Kamer voor Prinsjesdag met maatregelen te komen, maar ook dat is uiteindelijk niet gelukt.
"Uw verzoek om voor Prinsjesdag met een maatregelenpakket te komen interfereert met het zorgvuldige proces waarin ik nu zit", schrijft de minister de dag voor de derde dinsdag van september. Schultz stelt dat sprake is van grote financiële belangen die op het spel staan. Ook staat het belang van de reiziger en de belastingbetaler volgens haar voorop.
Door het ministerie wordt momenteel onderzocht om het mogelijk is om de concessie hoofdrailnet en hogesnelheidslijn samen te voegen. Daardoor zouden hogesnelheidstreinen dan over het bestaande spoor door kunnen rijden. Mocht het zover komen, dan dreigt vervoersbedrijf Arriva naar de rechter te stappen. De HSA zou dan beloond worden voor het wanbeleid, volgens hen.
Bron: Treinreiziger