Tweede Kamer geschokt over rapport rekenkamer ProRail
Er is de afgelopen jaren veel minder geld uitgegeven aan het onderhoud van het spoor dan was beloofd. Dit concludeert de Algemene Rekenkamer, het onafhankelijke onderzoeksinstituut dat de uitgaven van de overheid controleert. De Tweede Kamer is geschokken van de onderzoeksresultaten.
De Rekenkamer concludeert onder andere dat de Tweede Kamer onduidelijk en onvolledig wordt geïnformeerd over de besteding van de spoorbudgetten bij ProRail, dat volledig eigendom van de staat is. Ook het budget voor beheer, onderhoud en aanleg van het spoor de afgelopen jaren niet volledig uitgegeven, ongeveer 1,1 miljard euro bleef uiteindelijk onbesteed.
Groenlinks: Actie nodig
Het GroenLinks-Kamerlid Van Gent heeft de onduidelijke besteding van het overheidsgeld door ProRail al vaker aan de orde gesteld. "De minister staat erbij, kijkt ernaar en doet niets", stelt Van Gent. "Het is te gek voor woorden, de minister doet er veel te gemakkelijk over. Ze moet in actie komen."
VVD: Nieuwe top
Politieke partijen zijn geschokken van de onderzoeksresultaten. Regeringspartij VVD eist dat de ProRail top vervangen wordt. "Dit is voor mij toch wel het failliet van het staatsbedrijf ProRail. De hele organisatie moet op de schop" zegt VVD Kamerlid Aptroot. Hij vindt dat er een nieuwe topman moet komen en dat de raad van commissarissen moet opstappen.
PVV:
De PVV eist dat per direct de geldkraan naar ProRail dicht moet worden gedraaid. Deze schokkende eis is naar aanleiding van een rapport van de Algemene Rekenkamer, waarin de spoorbeheerder harde kritiek krijgt. De gedoogpartij is geschokt hieronder.
Kamerlid Léon de Jong (PVV) laat weten. "Ongelovelijk,, in tijden van grote crisis laten ze bij ProRail maar liefst 1,1 miljard euro aan gemeenschapsgeld slingeren, terwijl iedere winter het treinverkeer volledig dichtvriest wegens gebrekkig onderhoud en vele reizigers de dupe zijn. Het is een grote schande [..] Dit moet tot de bodem worden uitgezocht en tot die tijd moet de geldkraan per direct worden dichtgedraaid". Hij zegt er niet bij hoe het onderhoud van het spoor dan moet worden gefinancierd.
Bron: Treinreizigers