Langste onderhoudstrein van Europa aan het werk in Bodegraven
De komende dagen zal de langste werktrein van Europa aan het werk zijn in Bodegraven. De 1,2 kilometer lange werktrein zal niet alleen het balast vernieuwen, maar ook de ondergrond. Daarnaast wordt ook het spoor door de reusachtige machine gestabiliseerd. Door deze werkzaamheden rijden er tot en met zondag geen treinen maar bussen van en naar Bodegraven vanaf Alphen a/d Rijn en Woerden.
Met de werkzaamheden wil ProRail de zachte veengrond verstevigen. Voorheen was het spoor niet echt stabiel en schommelden de treinen behoorlijk. Het is voor het eerst dat deze speciale Oostenrijkse werktrein van Swietelsky wordt ingehuurd. Andere spoorbeheerders in Europa gingen ProRail voor.
De trein graaft de grond onder de sporen tot op diepte van 6 meter af. De balast en grond worden direct in de trein gerecycled. Balast die niet goed genoeg meer is wordt gebruikt voor een extra onderlaag. Voordat de vernieuwde balast wordt teruggeplaatst, worden de stenen eerst gereinigd. In totaal zal de trein over een lengte van 1.000 meter de ondergrond vernieuwen.
Omdat ProRail veel belangstelling voor de werktrein verwacht hebben zij daarom een tribune naast het spoor geplaatst. Deze tribune is toegankelijk op vrijdag (21 oktober) van 9.00 tot 16:00 uur, en is te vinden ter hoogte van de nieuwbouwwijk Weideveld. De machine start overigens al donderdagavond met haar werkzaamheden.
Overigens is deze machine niet alleen ingezet voor onderhoud, ook zal ProRail tegelijkertijd op station Bodegraven onderhoud plegen. Het spoor en de wissels op het station en de overweg Oud Bodegraafseweg worden compleet vernieuwd. Het station én de overweg zijn daarom tijdens de herfstvakantie afgesloten.
Op korte termijn zal Treinenweb een review aan deze omvangrijke klus besteden.
Hier volgt een video-filmpje van de eigenaar van de trein, welke de werking uitlegt.
Bron: Treinreiziger