Verbinding Maastricht - Luik blijft bestaan
Er was afgelopen tijd onzekerheid over het bestaan van de verbinding van Maastricht naar het Belgische Luik, maar de Provincie, het Ministerie van Infrastructuur en Milieu en de vervoerders NS en NMBS hebben de knoop doorgehakt om de verbinding Maastricht - Luik te laten behouden. Per 11 december 2011 wordt de Intercity-O verbinding tussen Maastricht - Luik - Brussel door NMBS opgesplitst in twee delen om de stiptheid en de betrouwbaarheid van de treindienst te verbeteren. De verbinding wordt opgesplitst in de intercity tussen Luik en Brussel die gereden wordt door de Intercity-A welke rijdt naar Eupen - Luik - Brussel - Oostende en de stoptrein tussen Maastricht en Luik.
Ook zijn de partijen voorlopig overeengekomen om extra haltes en stations op te nemen in de verbinding. Zo zal de stoptrein naar Luik ook stoppen op Maastricht Randwijck, Eijsden, Visé, Bressoux.
In Luik zijn goede overstapmogelijkheden op de IC A naar Leuven, Brussel, Gent, Brugge en Oostende, evenals de IC naar Namen en de IC naar Eupen/Aken. De dienstregeling gaat op 11 december van start en zal in de loop van volgend jaar uitgebreid worden met nieuwere en modernere treinen.
Reacties
Gedeputeerde Antoine Janssen meldt dat ze blij is dat het gelukt is dat de partijen elkaar weer zo snel gevonden hebben en bereid waren deze belangrijke verbinding in stand te houden. Deze is namelijk belangrijk voor de economische en toeristische ontwikkeling van de regio Maastricht."
Ook de gemeente Maastricht kan zich vinden in deze nieuwe treinverbinding. De gemeente gaat ervan uit dat de betrouwbaarheid van de verbinding met Luik en verdere bestemmingen ten opzichte van de huidige situatie sterk wordt verbeterd. In Luik worden aan de klanten diverse goede overstapmogelijkheden geboden. Verheugend is dat de trein extra zal stoppen op Maastricht Randwyck, waardoor het congrescentrum MECC en de Health Campus een internationale treinhalte op loopafstand krijgen. Ook de inwoners van Eijsden zijn erg verheugd op de heropening van hun station. Zij zijn al vele jaren actief met protesten om het station weer te heropenen, nadat deze in 2006 gesloten werd vanwege te weinig reizigers. Zodra het station weer opengaat is het station 5 jaar niet meer gebruikt.
Minder bussen
Omdat in de dienstregeling ook weer op Eijsden wordt gestopt, zal de frequentie van de buslijnen 6 en 8 tussen Eijsden en Maastricht worden teruggebracht tot één maal per uur. De busverbinding naar Visé wordt opgeheven.
Met de vervoerders vindt nog nadere invulling plaats van de voorwaarden waaronder het vervoer wordt verzorgd.