Deense IC4 stellen aan de kant vanwege veiligheidsprobleem
De veelbesproken IC4 treinstellen van de Deense spoorwegmaatschappij DSB staan aan de kant. De reden hiervan is dat de stellen in twee gevallen een rood-sein signaal hebben gemist op het spoor. Beide momenten vonden plaats in Høje Taastrup op 4 november, en in Marslev op 7 november.
De stellen zijn gebouwd door het Italiaanse bedrijf Ansaldobreda die ook de V250 stellen voor NS Hispeed en het Belgische NMBS levert. De Deense stellen zijn net zo veelbesproken als de V250 stellen. Deze stellen bedoeld voor NS HiSpeed zijn ook te laat geleverd en blijken nog steeds vol kinderziekten te zitten waardoor de keuring nog zeker niet wil vlotten.
Zo bleek ook enige tijd geleden dat de Deense IC4 stellen vaker onderhoud nodig achtten dan verwacht werd.
Treinstellen aan de kant
De DSB heeft vanwege dit incident besloten om de IC4 treinstellen tijdelijk aan de kant te houden, totdat beide incidenten zijn onderzocht door AAIB. Waneer de stellen weer in dienst gaan is nog niet duidelijk. In mei van dit jaar waren er door de Italiaans firma al 42 stellen aan Denemarken geleverd, echter wegens technische problemen waar er hiervan maar 9 stuks in de rijdende dienst.
Eerdere problemen waren er met de motoren, deurvergrendeling, toiletten, ventilatiesystemen, verwarming en de software van de trein.
Annuleren
Het liefst zou de DSB de order willen annuleren, maar dat ligt erg lastig. Vanwege de late levering en de daarmee gepaarde problemen heeft de spoorwegmaatschappij in 2009 een korting van ongeveer vijftig procent weten te krijgen. Het resterende bedrag, circa 2,5 miljard kronen, is al aan AnsaldoBreda betaald, zo melden Deense media. Als de DSB de order terug zou trekken, zou de fabrikant dat bedrag waarschijnlijk niet terug willen betalen.
Zitplaats tekort
Doordat de IC4 treinstellen uit dienst zijn genomen, heeft de DSB ook te maken met zitplaatsproblemen. Om de IC4 treinen te vervangen zijn er namelijk andere treinen ingekort. Ook denkt de overheid inmiddels na om de niet geëlektrificeerde spoorlijnen alsnog te elektrificeren. Dan zou het dieselmaterieel van AnsaldoBreda niet meer nodig zijn. Maar, ook als de spoorlijnen allemaal worden geëlektrificeerd, zal dat jaren kosten, dus is er een tijdelijke oplossing nodig.
Update:
Artikel deels herschreven na commentaar van DSB, en enkele aantallen genoemd.
De prototype van de IC-4 in Aarhus.
Foto: Peter L. Svendsen.
Bron: Berlingske