NS belooft veel in ruil voor concessie

Om de belangrijkste spoorvervoerder van Nederland te blijven, heeft de NS een aantalbeloftes moeten doen aan minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur). Dit meldde het spoorbedrijf vandaag, nadat de Schultz haar voornemen bekend had gemaakt om de NS vanaf 2015 voor nog eens 10 jaar aan te wijzen als belangrijkste speler op het hoofdrailnet.

Zo heeft de NS beloofd dat er avonden in het weekend langer intercities zullen blijven rijden, ook komen er trajecten waar er in ieder geval elke tien minuten een trein komt te rijden (bekend van de ETMET-proef wat voor Elk Tien Minuten Een Trein staat) en dat alle treinen, waaronder de SLT's uitgerust zullen worden met toiletten. Vanaf het ingaan van deze concessie zal de NS hier aan gaan werken. Al eerder waren de beloftes voor de toiletten in de SLT-treinstellen en invoering van het tien-minuten spoorboekje al toegezegd.

Ook is er in de nieuwe concessie de HSL opgenomen. De NS betaalt in totaal 2,2 miljard euro hieraan. Zo gaan er op het HSL-traject meer treinen rijden. Naast de Fyra, de snelle treinverbinding tussen Amsterdam en Breda, zullen reizigers ook op de lijnen Den Haag-Eindhoven en Rotterdam-Almere deels gebruik kunnen maken van het HSL-spoor.

Concurrentie

De NS moet wel concurrentie toestaan op in ieder geval twee lijnen in Limburg. De NS vindt dat niet in het belang van de reiziger, omdat die te maken krijgt met meerdere vervoerders op hetzelfde traject.

Bij verstoringen kan dat een complicerende factor zijn, waardoor het langer duurt voordat alle treinen weer normaal rijden, aldus de NS.

Al met al is het spoorbedrijf tevreden met de uitkomst van de onderhandelingen met de minister. ''Ik ben blij dat de NS als Nederlands bedrijf de reiziger in eigen land blijft vervoeren en dat de minister ons dit vertrouwen geeft'', aldus president-directeur Bert Meerstadt.

Rover
Reizigersverenging Rover is ook blij met de plannen. De reizigersorganisatie stemt in met het gunnen van intercity's en stoptreinen aan de NS. Ook zijn tevreden besteld met het besluit om de HSL en het hoofdrailnet samen te voegen en zijn ze verrast dat de minister het belang onderstreept van het treinvervoer naar het buitenland.

FNV Bondgenoten
FNV Bondgenoten is van mening dat minister Schultz een blunder zal begaan te maken door een aantal stoptreinlijnen openbaar te gaan aanbesteden. De vakbond denkt dat de reiziger hier de dupe van wordt omdat die te maken zou krijgen met ''onnodig overstappen, treinvertragingen en verschillende kaarttarieven''.

De vakbond is net als Rover tevreden met de beslissing dat de concessie voor het hoofdrailnet bij de NS zal blijven en het plan van Schultz om het hoofdrailnet samen te gaan voegen met de HSL-baan.

Bron: Nu.nl