'Tekort HSL kan oplopen tot miljard'

Het oplossen van de financiële problemen met de HSL kost mogelijk 390 miljoen euro, maar 1 miljard. Dit maakte minister Schultz van Haegen van Infrastructuur (VVD) bekend in een brief aan de Tweede Kamer waar NRC Handelsblad de beschikking over heeft.

“De dreiging was dat het wel 2,4 miljard zou kosten, dat hebben we terugonderhandeld tot 390 miljoen. Dat scheelt 2 miljard. Dat is goed voor de belastingbetale” zo stelde minister Schultz eerder. Maar de werkelijke schade blijkt nu geen 390 miljoen, maar 1 miljard te zijn.

Volgens het NRC Handelsblad gata het om een boekhoudingstruc. Zo rekent de minister voor de periode 2025 tot 2028 op 400 miljoen euro aan concessieopbrengsten, terwijl er voor die jaren nog helemaal geen concessie verleend is. De concessievergoeding zal daarom wel eens veel lager kunnen uitvallen. Ook draagt het ministerie van Financiën 200 miljoen euro bij, die het minister niet heeft meegenomen.

In NRC Handelsblad uiten het CDA en D66 kritiek op de rekentruc. D66 spreekt in de krant van een “rare rekensom, die de oplossing rooskleuriger voorstelt dan hij is.”

Het bedrag dat NS voor de HSL zal moeten betalen zal verlaagd worden van 148 miljoen tot 101 miljoen euro per jaar. Daarnaast moet NS straks ook 80 miljoen bijdragen voor het hoofdrailnet; nu is dat nog 30 miljoen. Bij elkaar betaalt NS dus 181 miljoen per jaar voor het hoofdrailnet inclusief de HSL.

Bron: Treinreiziger