VVD niet te spreken over HSL-deal
Fractiepartij VVD is er niet over te spreken dat de NS voortaan de HSL lijn mag exploiteren. Wat hun betreft, hadden er Duitse of Franse treinen gereden over het HSL-traject, zei VVD-Kamerlid Charlie Aptroot dinsdag tijdens het debat over de begroting van minister Schultz van Infrastructuur.
Afgelopen vrijdag maakte bewindsvrouw bekend dat de NS het recht krijgt om op de HSL te mogen rijden, waarmee een faillissement van de HSA (beheerder HSL) wordt afgewend. Doordat de HSA destijds veel te veel geld heeft geboden om de lijn te mogen uitbaten, is het bedrijf in financiele geldnood geraakt. Ook de vertraging van de oplevering van de nieuwe V250 trein speelt hierin een rol.
Wanprestatie
Aptroot neemt dat de bedrijven nog steeds kwalijk. Ze hebben een wanprestatie geleverd, stelde hij. "Ze zouden zich moeten schamen." Wat de VVD betreft was het bedrijf failliet gegaan. Aptroot is er dan ook niet over te spreken dat de HSL wordt toegevoegd aan het reguliere spoor.
Wat hem betreft was de lijn opnieuw aanbesteed zodat bijvoorbeeld het Franse spoorbedrijf SNCF of het Duitse DB ook hadden kunnen meedingen. "Daar hadden wij geen problemen mee gehad", zei Aptroot. Hij wees erop dat deze bedrijven al 'heel lang' met hogesnelheids-treinen rijden.
Kosten
De 'redding' van de HSL slaat een gat van bijna vierhonderd miljoen in de begroting van Schultz. In totaal gaat het rijk voor één miljard het schip in, terwijl er eerder nog 300 miljoen voorspeld was. Een faillissement had de staat echter maximaal 2,4 miljard euro gekost.
Enkele partijen vinden dat Schultz de deal te mooi heeft voorgespiegeld. Tijdens de persconferentie vrijdag repte de bewindsvrouw alleen van het verlies van 390 miljoen dat op haar eigen begroting terecht komt, terwijl het om een miljard euro gaat. "Is dat uit te leggen?", vroeg Arie Slob (CU).
Bron: Treinreiziger