Onderzoek naar doorschietende Arriva-trein
De vraag waarom een trein van Arriva zaterdag op het Centraal Station van Dordrecht tegen een stootjuk botste, laat zich nog niet beantwoorden. Dat zegt woordvoerster Hanneke Mensink van Arriva, de exploitant van de Merwede-Lingelijn. De ge-wraakte trein reed op die lijn tussen Geldermalsen en Dordrecht.
Volgens Mensink zijn de uitkomsten van dat onderzoek op z’n vroegst over een paar weken te verwachten. De machinist die de trein bestuurde, is in vaste dient van Arriva. De vervoerder werkt ook met uitzendkrachten. In afwachting van de resultaten van het onderzoek, zit de machinist voorlopig niet op de bok. Arriva heeft met de man gesproken. Mensink wil niets zeggen over de inhoud van dat gesprek. Dat het onderzoek weken duurt, komt door de bemoeienis van diverse partijen, zegt Mensink.
Eén van de vragen die beantwoord moeten worden, is hoe hard de trein reed. "De snelheid moet worden uitgelezen," zegt Mensink. Een machinist uit Rotterdam stelt op de website van het AD dat de aanleiding zaterdag al bekend was, maar iedereen z’n mond moet houden’. De machinist stond er vlakbij toen het ongeluk gebeurde. Op cynische toon stelt hij dat het onderzoeksrapport "in juni 2009 wel klaar zal zijn". De beschadigde trein wordt in bij NedTrain te Haarlem weer gerepareerd. Vorige week zaterdag werd op het station van Dordrecht eerst een nieuw onderstel onder de trein gezet, om de trein naar Haarlem te kunnen verslepen.
De reparatie zal vier tot vijf weken duren zegt Mensink. ProRail, verantwoordelijk voor het onderhoud aan het spoor, heeft de schade aan het spoor hersteld. Het uitvallen van de trein heeft geen consequenties voor de reizigers. Arriva voert de dienstregeling op de Merwede-Lingelijn uit met zes treinen en had tot zaterdag de beschikking over zeven treinstellen. De vervoerder heeft nu derhalve geen reservetrein achter de hand.
Wel zullen er echter binnenkort nieuwe treinen op deze dienst gaan rijden, waardoor er geen treinen tekort meer zal spelen.