NS zorgt doelbewuste langere reistijd bij omleidingen
De NS blijkt reizigers doelbewust te laten omrijden. Reizigers die bij vertragingen de omroepberichten netjes opvolgen zijn daardoor soms een derde van de reistijd langer onderweg zijn. Zo laat de NS de reiziger stoptreinen vermijden bij een alternatieve reisroute.
Op deze manier probeert de NS te voorkomen dat stoptreinen te vol raken. De capaciteit van de stoptreinen is niet groot genoeg om de grote stroom aan reizigers bij sein- of wisselstoringen aan te kunnen. Dat heeft persvoorlichter Edwin Van Scherrenburg tegenover het AD verklaard.
Deze ochtend was er bijvoorbeeld een storing tussen Utrecht en Rotterdam/Den Haag, en kregen reizigers vanuit Amersfoort bijvoorbeeld alleen te horen dat de trein niet naar Rotterdam/Den Haag doorreed. Reizigers die verder dan Utrecht wilden reizen werd geadviseerd via Schiphol te reizen. Er werd echter niet erbij vermeld dat er gewoon stoptreinen vanuit Utrecht reden. Zo kwam een reiziger met de Rotterdam Alexander als bestemming een half uur eerder op zijn bestemming, dan dat hij om zou reizen.
Volgens Van Scherrenburg valt de vertraging voor de meeste reizigers wel mee en wordt op teletekst en internet wel altijd de volledige informatie vermeldt.
Bron: Telegraaf