Einde aan 'Sneltrein'-formule

Er komt een einde aan de jarenlang gebruiktte sneltreinformule bij de Nederlandse Spoorwegen. Vannacht om 0:40 zal de laatste sneltrein rijden vanaf Amsterdam naar Den Haag. Vanaf zondag als de nieuwe dienstregeling in is gegaan kent de NS alleen nog maar stoptreinen (soms aangeduid als sprinter) en intercity’s.

Tussen Amsterdam en Rotterdam krijgen alle huidige sneltreinstations een intercitystatus, waardoor de intercity 7 minuten langer onderweg zal zijn. Zo lang de hogesnelheidslijn nog niet volledig in gebruik zal zijn, rijdt er tijdelijk ook nog een extra intercity die niet overal stopt en dus iets sneller zal zijn.

Laatste sneltrein
De laatste officiële sneltrein op het hoofdrailnet zal om 0:40 uur vertrekken van Amsterdam naar Den Haag. Dit is echter een merkwaardige sneltrein, omdat deze als laatste trein ook extra stopt op alle stoptreinstations. Een half uur eerder rijdt de laatste sneltrein die ook echt zijn naam eer aan doet.

Sneltrein-formule
Sinds 1993 is de 'sneltrein' ontstaan. In deze formule stopte de trein niet op alle tussenstations. Al in eind 2006 wilde NS de formule sneltrein afschaffen. Op de verbinding Amsterdam / Hoorn – Den Haag / Breda bleven de sneltreinen toch bestaan, omdat NS hier de dienstregeling pas wilde aanpassen als de hogesnelheidslijn op volle sterkte in dienst zou zijn. Dat had per nieuwe dienstregeling moeten gebeuren, maar omdat de nieuwe hogesnelheidstreinen nog niet aan NS Hispeed zijn overgeleverd is dat niet mogelijk.

Bij de regionale treinen, zoals bij Arriva en Veolia zullen de sommige treinen nog wel als sneltrein worden aangeduid. Dat geldt ook voor de decentrale spoorlijn Zwolle – Emmen, die nu nog door NS wordt geëxploiteerd, welke binnenkort over gaat naar Arriva.

Bron: Treinreiziger