Snellere treinverbinding tussen Heerlen en Aken

Mogelijk dit jaar nog en anders uiterlijk in maart 2013 moet er een ‘intercity-achtige' internationale treindienst gerealiseerd zijn tussen Heerlen en Aken.

Aan dit initiatief wordt door de Provincie Limburg en het Aachener Verkehrsverbund momenteel hard gewerkt, met steun van het ministerie van Infrastructuur. De nieuwe dienst zou geëxploiteerd moeten worden door een nieuw op te richten bedrijf waarin de NS en een Duitse partner in samenwerken. Op korte termijn zal moeten uitwijzen is dit idee financieel haalbaar zal zijn.

Consessie 2015

De plannen in de consessie die in 2015 in zal moeten gaan, zijn dat grens-stations zoals Aken, op het Nederlandse intercitynet zullen aan moeten worden gesloten. Voordat dit voor Aken gerealiseerd kan worden is er wel vereist dat het spoor tussen Heerlen en Aken verdubbeld en geëlektrificeerd wordt.

De intercity tussen Eindhoven en Heerlen moet dan ook een gewenste aansluiting op HSL-station Aken., kunnen krijgen Maar ook voor die tijd moet er al een snellere dienst naar die Duitse stad komen, zo wensen overheden aan beide zijden van de grens. ‘Een IC-achtige' verbinding, noemt een woordvoerder van de provincie dat.

Momenteel wordt bekeken wat daarvoor technisch nodig is en wat het kostenplaatje ervan is. De provinciewoordvoerder wil op dit moment geen verdere informatie geven.

Euregiobahn
Momenteel exploiteren de NS en de Deutsche Bahn al een stoptreinverbinding tussen Heerlen en Aken die de Euregiobahn wordt genoemd. Er wordt nog onderzocht of deze treindienst nog tegelijkertijd met de nieuwe treindienst voort kan worden gezet.

Het ministerie is bereid mee te werken aan de komst van de snellere verbinding. Zo kunnen de initiatiefnemers daarvoor gebruikmaken van 23,8 miljoen subsidie welke gereserveerd is voor de intercity-verbinding. De provincie zou verder, zegt het ministerie, bereid zijn om bij Landgraaf een passeerspoor te realiseren zodat er ruimte is voor treinen die elkaar tegemoetkomen.

Bron: De Stentor