ProRail gebruikt 'anti-iceing' systeem

In de aanloop om eventuele winterproblemen op te verminderen heeft ProRail een nieuw systeem in gebruik genomen vanaf begin december vorig jaar: Een anti-icing systeem.

Een regelmatig voorkomend probleem tijdens de winters is dat er ijs en sneeuw aan de onderkant van de treinstellen hangt, wat zich kan ophopen. Tijdens een rit is het mogelijk dat klonten ijs los zouden laten en zelfs sporen en wissels kunnen blokkeren.

Om dit tegen te gaan heeft ProRail dus een nieuw systeem aangelegd in Utrecht. Bij het verlaten van het opstelterrein aan de Cartesiusweg in Utrecht, op weg naar het station, passeert de trein het speciale Anti-iceing'spoor. Hier wordt over een lengte van 40 meter de onderkant van het treinstel ingespoten met de-icing-vloeistof, dit moet ervoor zorgen dat ijs zich minder snel aan de onderkant van de treinstellen zal hechten.

Zodra de machinist van een trein over het anti-icing spoor zal rijden wordt hem gevraagd via knipperlichting om zijn snelheid te beperken tot 5 km/h waarna het systeem zijn werk doet. Naar verwachting kan het systeem vijf tot vijftien treinstellen per dag behandelen. In het spoor is ook een opvangbak voor het overtollige vloeistof gebouwd waarmee het systeem deze vloeistof weer kan recyclen.

De vloeistof wordt ook bij vliegtuigen gebruikt, om ijsvorming op de vleugels te voorkomen.