Beter OV: 'Schrappen Sprinters slecht idee'
Het beoogde doel door het schrappen van een diverse Sprinterdiensten door de NS, om hiermee de winterdienstregeling uit te kunnen voeren, is op een mislukking uitgelopen. Dit stelt reizigersbelangenorganisatie De Maatschappij Voor Beter OV.
De belangrijkste redenen van het op veel trajecten stilvallen van de treindienst zijn te wijten aan storingen aan de infrastructuur, waaronder bevroren wissels en het totaal in de war lopen van de personeelsdiensten.
Veelal van de treinen die uitvallen hebben de oorzaak dat er geen machinist aanwezig is, en juist door het schrappen van allerlei treindiensten blijkt personeel niet op het juiste moment op de juiste plaats te zijn. Stichting 'Beter OV' verneemt uit een betrouwbare bron dat de bijsturing die personeelsbezettingen moet coördineren het allemaal niet langer kan bijbenen.
Decennium geleden
De spoorsector heeft laten zien dat het nog steeds niet opgewassen is tegen het winterweer, vindt Voor Beter OV. Partner Rikus Spithorst: "De spoorsector is vandaag lelijk door het ijs gezakt. Want laten we wel zijn: zo’n 10 centimeter sneeuw is, gezien het Nederlandse klimaat, allesbehalve extreem. Het feit dat ook het wegverkeer last heeft van de sneeuw, doet niets af aan de verantwoordelijkheid van de spoorsector, juist nu vanuit de spoorwegtechniek en -logistiek een betrouwbare factor te zijn in de Nederlandse mobiliteit. Een decennium geleden was dat nog het geval: toen deed bij winterse omstandigheden het spoor het aanmerkelijk beter dan de weg. Het kan dus wél."
"Een woord van dank is wel op zijn plaats aan de medewerkers van ProRail, die in weer en wind aan het werk zijn om storingen te verhelpen, en van de NS, die nu vaak aanbieden om over te werken om het treinverkeer zo goed mogelijk op gang te houden."