'Spoorchaos door splitsen NS en ProRail'

Dat de NS al sinds een ruime week met een aangepaste dienstregeling tijdens deze winter rijdt, is inmiddels al wel bekend. De reden van de uitgedunde dienstregeling zou te hebben maken met de winterse weersvoorspellingen die de dienstregeling overhoop zou kunnen gooien, en wat er vorig weekend ook daadwerkelijk gebeurd is.

Maar het probleem lijkt ook nog ergens anders in te zitten melden anonieme bronnen van de NS en ProRail.

Crisismanagement

De problemen zouden ook liggen bij een falend crisismanagement, die in geval van calamiteiten op het spoor kunnen handelen. Deze zouden falen doordat de NS en ProRail al ruim 10 jaar geleden gesplitst zijn. Vroeger konden in het geval van vorstproblemen een aantal eprsoneelsleden van de NS de problemen zelf oplossen, maar tegenwoordig mag niet meer en is deze taak naar ProRail geschoven

Hierdoor treedt er ook een protocol in werking, waarbij de onderaannemers van ProRail de knelpunten uiteindelijk moeten gaat aanpakken, en dat kost weer de nodige tijd.

Drukte op het spoor
Doordat het spoor in Nederland behoorlijk druk is, moeten er daarom ook snel besluiten kunnen worden genomen: "De huidige organisatiestructuur waarin managers van NS en ProRail eerst moeten vergaderen voordat een trein mag worden omgeleid, staat dit in de weg", zegt Roel Berghuis (FNV Spoor) tegen De Volkskrant.

Bron: Volkskrant