Schultz verdedigt deal HSL
In een debat in de Kamer is vandaag gebleken dat de enige manier om de HSL-lijn te kunnen blijven exploiteren mogelijk is met de samenvoeging van de noodlijdende HSL-lijn met het hoofdrailnet van de NS. Dit liet minister Schultz vandaag weten in de Tweede Kamer.
Diverse partijen waren het in de Kamer eensn dat de minister de HSL-lijn te makkelijk aan de NS heeft gegund, terwijl ook andere marktpartijen als Virgin en Deutsche Bahn interesse hadden om de HSL over te nemen.
Ook is het financiële plaatje in de ogen van de Kamer onduidelijk.
Afgelopen november kwam de minister tot een akkoord met de NS. Met de deal is ruim 300 miljoen euro aan overheidsgeld gemoeid, maar een faillissement van de HSA, die het HSL-zuid traject in handen heeft, zou voor de Staat een strop van 2,4 miljard euro betekenen.
Volgens de minister zou het aanbesteden de andere partijen maximaal voor 60 miljoen euro per jaar opleveren, terwijl het de NS via de staat 100 miljoen euro zou opleveren. Ook zou een nieuwe aanbesteding weer twee jaar kunnen duren.
De minister zei dezelfde dag nog zeker te willen zijn of de Kamer in hoofdlijnen akkoord gaat met de deal.
Het debat is is vanaf nog tot 17.00 te volgen via deze link.
Bron: Nu.nl