Schultz twijfelt over investeringen 'winterhard' spoor

Minister Schultz (Infrastructuur) twijfelt aan het nut van extra investeringen in de infrastructuur om problemen aan het spoor in de toekomst te voorkomen. Dit liet ze afgelopen dinsdag tijdens het debat in de Tweede Kamer weten toen er werd gedebatteerd over de recente problemen door winterweer op het spoor die de afgelopen week de NS heeft geteisterd.

De minister wil een kosten/baten-analyse laten maken om te kijken of de kosten wel opwegen tegen de op te lossen problemen.

Maatregelen

Ook liet ze weten dat ze baalde dat alle maatregelen die zijn vorig jaar zijn genomen na de winterporblemen van toen dit jaar niet goed hebben gewerkt. De Tweede Kamer was met name kritisch over de informatievoorziening naar de reiziger en de trage handelswijze van de spoorbedrijven.

De minister hield de Kamer voor dat het spoor wel simpeler gemaakt kan worden door bijvoorbeeld minder wissels te gebruiken, maar een bijkomend gevolg hiervan is dat mensen dan vaker zullen moeten overstappen.

"Het is de vraag of dat het waard is voor de overige 355 dagen per jaar dat het wel goed gaat", aldus Schultz. Ook was de minister benieuwd of er opnieuw budget beschikbaar was om extra te kunne investeren.

NS Personeel inzetten bij verstoringen

Vele partijen in de Kamer vrezen dat met er vanwege deze instelling van Schultz dat er volg jaar weer een debat plaats zal vinden.

SGP en GroenLinks pleiten er voor om machinisten en NS-personeel zelf de mogelijkheden te geven om storingen te kunnen verhelpen, zbijvoorbeeld met een brander om de wissel ijsvrij te maken.
Schultz was het hier niet mee eens en was van mening dat dit niet het werk voor de machinisten is en dat dit hen in gevaar zou kunnen brengen.

Omschakelen naar dienstregeling
In haar brief aan de Kamer constateerde de minister al dat door het onverwachte winterweer te laat is overgeschakeld op een beperkte dienstregeling. Ze wil dat de NS hier voortaan sneller op kan overschakelen.

"Zekerheid is het belangrijkste", aldus Schultz. "Het blijkt enorm complex om op de dag zelf af te schalen."

Ook wil ze voortaan zelf geïnformeerd worden over de weersituatie en de staat van het materieel. Ook wil ze meer de verantwoordelijkheid naar zich toe trekken.

Informatievoorziening
Het veterbeteren van de informatievoorziening naar de reizigers staat ook hoog op de putnenlijst van de minister. Vorigjaar stond dit ook hoog op de lijst, maar dit jaar was er weinig van waar gekomen.

Volgens de minister is deze verbetering alleen te realiseren als de bijsturingsinformatie van het spoornetwerk op orde is. De 'puzzel' van het bijsturen als er problemen ontstaan moet beter gekoppeld zijn aan de informatie aan de reiziger.

Ook moet de informatievoorziening van de NS-reisplanner site grotere bezoekersaantallen kunnen verwerken. Tijdens de sneeuwoverlast raakte de website namelijk overbelast. In de politiek werd er zelfs geuit om een tweede NS-site te openen als vervanging voor de normale site, als deze overbelast is.

Bonussen

Ook in het debat werd er gesproken over het wel of niet uitkeren van bonussen of het ontslaan van directies of bestuursraden. De minister vond dit niet haar zaak, en vind dit meer de zaak voor de aandeelhouders.

Bron: Nu.nl