Ingenieur ontwikkelt ijsvrije wissel

Nadat het Nederlands spoor al enkeel jaren in de winterperiodes wordt geteisterd door uitval, vanwege ijsvorming tussen de wissels, heeft een ingenieur een nieuwe wissel ontwikkeld. Ingenieur Richard de Roos ontwierp een nieuw soort wissel die geen wissel verwarming nodig heeft en ijsvrij blijft.

Een wissel bestaat normaal gesproken uit wisseltongen die horizontaal heen en weer kunnen bewegen. Bij een nieuwe ontworpen wissel wegen deze tongen niet horizontaal, maar verticaal. Ze worden dan gelijdt tussen vaste geleiders waardoor sneeuw en ijs de werking niet kan belemmeren.

Verschillen
Een klassieke wissel kent twee ‘tongen’ om een trein een bepaalde kant uit te sturen, een gebogen en een rechte. Als de trein rechtdoor rijdt dan ligt de rechte tong tegen de aanliggende rails aan, en als de trein van spoor moet wisselen, schuift de rechte tong weg, zodat het rechte spoor onderbroken wordt. De gebogen tong wordt tegen de aanliggende rails aangedrukt, waardoor de trein naar het andere spoor afbuigt. De tongen zijn mechanisch gekoppeld en bewegen horizontaal.

Bij de nieuwe wissel van ing. De Roos zijn beide rails in drie delen gespleten: een binnenste en een buitenste deel, hiertussen kunnen de tongen verticaal heen en weer bewegen. Tussen rails en tong is namelijk geen ruimte waar ijs of steenslag tussen kan komen.

Als de wissel in de ruststand staat bevindt de ene tong zich even hoog als het loopvlak van de rails en is de andere tong weer weggezakt in de rails. Als de wissel wordt omgezet komt de lage tong omhoog en zakt de hogere tong weg. In de tongen zitten geleidewielen die met overbrenging aan de drijfstangen zijn verbonden. Door het heen en weer laten bewegen van die drijfstangen zullen de wielen van de wisseltongen op en neer gaan.

Een uitleg van de werking van de wissel kan je hier vinden.

De werking hiervan is volledig hydraulisch.

Bron: De Ingenieur