Mogelijk verlies veertien lijnen voor NS

Mogelijk dreigen de Nederlandse Spoorwegen geen vijf, maar misschien wel veertien spoorlijnen kwijt te raken aan concurrenten, dit bleek woensdag uit een debat over de concessies op het spoor. De NS laat weten zich geen zorgen te maken.

Woensdag stelde een Kamermeerderheid dat er een onderzoek moet komen naar meer marktwerking op het spoor. Het idee is dat de intercitytreinen van de NS gewoon op alle huidige lijnen blijven rijden, maar dat er voor de stoptreindiensten openbare aanbestedingen komen.

Sprinters
Dit kan betekenen dat bijvoorbeeld diegene die een aanbeseding van een lijn wint, met sprinters tussen de intercity's van de NS in gaat rijden. De Kamer wil nu weten of dit tot beter en goedkoper openbaar vervoer leidt.

De plannen van de vervoersbedrijven zullen alleen de rustigere spoorlijnen in de uithoeken van het land raken, waaronder de grensgebieden. In totaal gaat het om maximaal veertien spoorlijnen, terwijl minister Melanie Schultz (Infrastructuur) net met de NS is overeengekomen dat er op hooguit vijf spoorlijneneen consessie wordt onderzocht.

Ook verklaarde Schultz dat ze hier wel met de NS uit kan komen. Mogelijk moet de NS minder betalen, maar dan krijgen we dat geld van de andere vervoerders. Het moet budgetneutraal zijn.'

Opknippen van het spoor
Een NS-woordvoerder liet weten tegen het opknippen van het spoor te zijn. ' 'Mensen moeten dan vaker overstappen, terwijl als ze ergens een hekel aan hebben, dan is het wel overstappen. Dat hebben we na de winterproblemen van net wel gemerkt'. Ook  zal het volgens de NS uit het onderzoek moeten blijken dat het helemaal niet gunstig is om op de lijnen extra concurrentie toe te staan.

Nieuwe consessie
De nieuwe consessie zal in 2015 in gaan en vervolgens gelden tot 2025. Afgelopen woensdag ging de Tweede Kamer akkoord met de motie dat de NS tot 2025 als enige over de belangrijkste sporen van Nederland rijden, inclusief de HSL-Zuid, waar nu NS HiSpeed rijdt, welke op dit moment in financiele problemen verkeert.
 

Bron: Financieel Dagblad