Aanleg station Groningen Europapark is begonnen
De aanleg van het nieuwe station Groningen Europapark werkt zijn vruchten af. ProRail en aannemer BAM hebben in een week tijd een spoor gebouwd bij het nieuwe station Groningen Europapark. Ook krijgen de contouren van het middenperron krijgen al vorm. De bouwtechnische voorbereiding verloopt goed zodat de negendaagse periode volcontinue werken vannacht tijdig kan starten. Via een speciale tribune en webcams kunnen omwonenden het werk volgen.
Het spoor ter hoogte van het station is verlegd zodat er ruimte is voor een middenperron. Zowel de treinen van NS als Arriva kunnen op het nieuwe station mede daardoor straks halteren. Het station is een initiatief van de gemeente Groningen dat tevens grootste financier is van het project.
Tribune en webcams
De tribune biedt een globaal overzicht over het project. De tribune biedt ruimte aan circa honderd bezoekers en staat aan de Helperzoom-zijde, waar een tunneldeel al is voorgebouwd. De locatie is alleen te voet te bereiken. Vanwege het bouwverkeer kan er niet met de auto geparkeerd worden. Beelden van de drie webcams zijn te vinden op www.prorail.nl. Ze blijven actief tijdens de volledige periode van 25 februari tot 5 maart. Het andere tunneldeel, aan de Euroborg-zijde, staat gepland om zondag op maandag te worden ingeschoven. Daarvoor moet eerst een gat in de spoordijk worden gemaakt.
Weer
De bouwers verheugen zich in een gunstig weerbeeld. De hevige vrieskou lijkt uit de lucht waardoor deze geen belemmering meer kan vormen voor de werkzaamheden. Komende negen dagen wordt vier kilometer spoor vernieuwd en verlegd. Er wordt een tunnel voor langzaam verkeer gebouwd, een zogenoemde duiker voor de waterloop en de basis van het station met liften en perrons.
Negen dagen
Een groot deel van de werkzaamheden kan alleen uitgevoerd worden als er geen treinen rijden. Zoals de bouw van de tunnels, nieuwbouw van het spoor en het werk aan de perrons. In overleg met vervoerders en gemeente Groningen is besloten om het werk samen te bundelen in negen dagen volcontinue werken. Het alternatief zou negen tot tien weekenden geen treinverkeer betekenen; een verdubbeling van het aantal dagen overlast.
Er is bewust voor gekozen om deze buitendienststelling plaats te laten vinden tijdens de schoolvakantie.
Busvervoer
De grootschalige werkzaamheden zullen zeker merkbaar zijn voor reizigers. Zo rijden er van 25 februari tot en met 4 maart geen treinen maar bussen op het traject Groningen-Assen (meer informatie op www.ns.nl), Groningen-Bad Nieuweschans en Groningen-Veendam (meer informatie www.arriva.nl).
Station Groningen Europapark
Het station, dat 47 miljoen euro kost, is op maaiveldniveau gesitueerd in de as van de Boumaboulevard, de hoofdroute in de wijk Europapark. Hier bevinden zich onder meer het voetbalstadion Euroborg, woonwijk de Linie en een kantorenpark. Als alle ontwikkelingen in de wijk zijn voltooid, zullen dagelijks naar schatting 6.000 reizigers van het station gebruik maken. Vanaf december 2012 zullen zowel treinen van Arriva als NS het station aan doen.
Bron: ProRail