Dak van station Den Haag gaat eraf

Vanaf woensdag 14 maart is de stationshal van station Den Haag Centraal vijf nachten in de week gesloten voor reizigers. In deze nachten vinden werkzaamheden plaats aan het dak van de nieuwe OV-terminal. Deze werkzaamheden zullen ruim een jaar duren. Tijdens de sluiting van de stationshal blijvende de treinen bereikbaar via de zij-ingangen en rijden de treinen gewoon volgens dienstregeling.

Nieuw stationsgebouw
Den Haag Centraal krijgt de komende jaren een compleet nieuw stationsgebouw waar al het openbaar vervoer bij elkaar komt. Het dak van de hal wordt volledig gemaakt van glas en wordt bijna twee keer zo hoog als nu. De nieuwe openbaar vervoer terminal is nodig omdat er steeds meer mensen gebruik maken van het station. Er maken hier nu al iedere dag meer dan 190.000 reizigers gebruik van het station.

In ons land voert ProRail in samenwerking met bouwbedrijven ook andere projecten uit om stations te verbouwen. Zo wordt er inmiddels gewerkt in Breda, Amsterdam, Rotterdam en Utrecht.

Werkzaamheden
Voor de bouw van het dak van de nieuwe OV-terminal zullen de drie torenkranen op het station aan het werk gaan. Eerst wordt het huidige dak gesloopt. Daarna wordt een werkplatform gebouwd dat gebruikt wordt voor de bouw van het nieuwe dak. Dit werkplatform dient tevens als plafond van de stationshal. Daarna kan het nieuwe dak worden gemonteerd. Deze werkzaamheden kunnen om veiligheidsredenen niet worden uitgevoerd als er reizigers in de stationshal zijn. Daarom wordt de stationshal van zondagavond tot en met donderdagavond tussen 22.30 en 05.15 uur afgesloten.

Treinen blijven bereikbaar
Tijdens de werkzaamheden zijn de treinen gewoon bereikbaar. De treinen zijn toegankelijk via de zij-ingangen van het station aan het Anna van Buerenplein en de Rijnstraat. Hier zijn ook kaartautomaten, vertrekstaten en OV-chippalen. De trams die stoppen op het tramplatform (lijn 2 en 6 en Randstadrail 3 en 4) rijden na 22.15 uur een aangepaste route en stoppen niet op Den Haag Centraal Station. Er wordt vervangend busvervoer ingezet. De fietsenstallingen hebben aangepaste openingstijden. De fietsenkelder is gesloten tijdens de nachtafsluiting, maar de NS-fietsflat heeft de openingstijden verruimd zodat reizigers toch hun fiets bewaakt kunnen blijven stallen. Kijk hiervoor op www.denhaagnieuwcentraal.nl

Samenwerking
De OV-terminal maakt onderdeel uit van de vernieuwing van het stationsgebied van Den Haag Centraal waaraan gewerkt wordt onder de naam ‘Den Haag Nieuw Centraal’. De gemeente Den Haag is opdrachtgever van de bouw van de nieuwe OV-terminal, ProRail voert het projectmanagement. De werkzaamheden worden uitgevoerd door Strukton. In de uitvoering werkt ProRail nauw samen met NS, RET, HTM en Haaglanden.

Bron: ProRail