Financiering rond van miljardeninvesteringen spoor

De benodigde 4,5 miljard euro aan extra investeringen in het spoor die verkeersminister Camiel Eurlings ambieert, zijn veiliggesteld.

Haagse bronnen bevestigden zaterdag een bericht in De Telegraaf dat de bewindsman de financiering rond heeft. Officieel wordt het nieuws bekendgemaakt op Prinsjesdag.

Eurlings presenteerde in november vorig jaar een actieplan voor het spoor voor de periode tot 2020, die een jaarlijkse groei van het aantal reizigers met 5 procent mogelijk moet maken.
Dat plan voorziet in extra capaciteit, vooral in de Randstad en op de verbindingen naar Arnhem en Noord-Brabant.

Eurlings wil mede zo Nederlanders verleiden om vaker de trein te pakken of een combinatie van trein en fiets/auto.
Het kabinet gaf zijn zegen aan het actieplan, maar de financiële dekking bleef lang een vraagteken.

De Nederlandse Spoorwegen zelf investeren de komende jaren miljarden in nieuwe treinen en ontwikkeling van stations.

Het Nederlandse spoornetwerk is een van de drukst bereden ter wereld. Verdubbeling van het spoor is op een aantal trajecten nodig, vooral in de Randstad. Op andere plaatsen moeten inhaalsporen worden aangelegd.
Ook wil Eurlings perrons verlengen, zodat er langere treinen kunnen stoppen. De ambitieuze plannen moeten op termijn het reizen zonder spoorboekje mogelijk maken.

Op de belangrijkste trajecten in en rondom de Randstad rijden dan zes intercity's en zes stoptreinen per uur, waardoor een soort metroachtig systeem ontstaat.