Voorlopige dienstregeling 2013

Met de opening van de Hanzelijn tussen Zwolle en Lelystad die in zicht komt, schetst zich inmiddels al een duidelijk beeld over de opzet van de nieuwe dienstregeling die op 12 december 2012 in dienst gaat.

Zeker is het nog niet, vanwege de grote werkzaamheden in  Zwolle, Utrecht, 's Hertegenbosch, EIndhoven en Den Haag. Met de opening van de nieuwe Hanzelijn zal de dienstregeling van de Noord-Oost-verbinding volledig op de schop gaan. Ook in de intercityverbindingen naar Limburg gaan deels op de schop.

De volgende aanpassing zullen er onder voorbehoud gaan plaatsvinden:

  • De 1700 van Enschede - Amersfoort en Utrecht C. zal in Amersfoort een aansluiting geven op de treinserie 11600 van Amersfoort Schothorst - Schiphol. Ook komt er een aansluiting op de treinserie 2800 in Utrecht, deze intercity rijdt van Utrecht C. naar Rotterdam.
  • Een half uur na de 1700 zal de 1600 als intercity gaan rijden van Enschede Amersfoort en Schiphol. dit gaat tegelijkertijd met de 11700 van Amersfoort Schothorst via Utrecht C. naar Den Haag C.
  • De treinserie 2800 blijft zoals het is van Utrecht C. Rotterdam C.
  • De 500 van Groningen / Leeuwarden - Zwolle -Utrecht - Rotterdam C. / Den Haag C. zal een kwartier verschoven worden. Hiermee wordt er een aansluiting in Zwolle gemaakt met de 12700 van Leeuwarden - Zwolle - Almere - Den Haag C, met in AMersfoort een aansluiting op de serie 1500 van Deventer - Amersfoort - Amsterdam C. - Enkhuizen. In Utrecht is er een aansluiting op de serie 2000 welke de intercity is van Utrecht - Den Haag.
  • Een half uur later dan de 500 rijdt de 700 niet meer via de Veluwelijn, maar via de Hanzelijn naar Utrecht en Den Haag. In Zwolle zal er een aansluiting zijn op de de Intercity treinserie 12500 Leeuwarden - Zwolle - Utrecht C. -  Rotterdam Centraal. In Amersfoort is er een aansluiting op de 1500 van van Deventer - Amersfoort - Amsterdam C. - Enkhuizen. In Utrecht op de 2000 van naar Den Haag C.
  • De internationale trein zit niet ingeweven in de treinserie 1600 uit Enschede, maar wordt nu ingepast in de 1500 van Deventer - Amersfoort - Amsterdam C. - Enkhuizen. Hiermee valt de noodzaak uiteindelijk weg om een pendeltrein tussen Enschede en Deventer in te leggen.
    De 1500 van Amsterdam C. - Enkhuizen wordt wel los gereden als de IC 140 de trein in het oosten van ons land vervangt.
  • De 800 van Alkmaar- Amsterdam zal niet meer splitsen op Sittard naar Heerlen en Maastricht, maar rijdt nu in zijn geheel door naar Maastricht.
  • Intercities in de 3500 (Schiphol - Eindhoven) zullen voortaan doorrijden naar Heerlen, waarmee de kwartierdienst tussen Utrecht en EIndhoven wordt verlengd naar Sittard. In de avond zal de inkorting tot Schiphol  en Utrecht gehandhaafd blijven, zodat er een pendeldienst tussen Heerlen en SIttard zal ontstaan. Doordat deze dienstregeling een kwartier is verschoven is er in SIttard een betere aansluiting op de treinen naar Amsterdam en Maastricht.
  • De Stoptreinserie 68000 die uit Maastricht Randwijck vertrrekt wordt in Sittard ingehaald door de 3500 vanuit Heerlen. In Roermond zal deze een aansluiting gaan bieden op de 800 naar Amsterdam.

Let erop dat dit nog niet definitief zal zijn. Later in dit jaar zullen we de definitive dienstregeling gaan publiceren.

Bron: Rail Magazine