‘Treinongeval Nijmegen fout van machinist’

Het treinongeval op 19 maart, waarbij een Veolia-trein in de ochtendspits door een stootblok reed op het centraal station in Nijmegen, is veroorzaakt door de machinist. Veolia-directeur Frank van Setten meldden dat hij niet op tijd heeft geremd. Bij het ongeluk raakten twee passagiers gewond. De Inspectie Leefomgeving en Transport is vervolgens een onderzoek gestart.

Volgens Van Setten had de machinist waarschijnlijk niet op tijd in de gaten gehad dat de trein, afkomstig uit de richting Boxmeer, moest gaan stoppen op spoor 35a en niet op het verderop gelegen spoor 1b.

Schade
De schade aan het treinstel bedraagt zo’n 250.000 euro. Over drie weken kan het treinstel weer in gebruik worden genomen. Ook heeft spoorbeheerder ProRail een nieuw type stootblok aan het uiteinde van het spoor geplaatst welke wat verder van het perron afstaat. Een verandering in de ATB-beveiliging lans het spoor is ook doorgevoerd zodat de trein niet meer met hoge snelheid door kan rijden vanaf een bepaald punt.

Sporen
De treinen van de Maaslijn (Boxmeer, Venray, Venlo, Roermond) komen in Nijmegen meestal aan op spoor 1b, doordeweeks in de ochtendspits en tussen 14.00 en 18.00 uur komen deze aan op spoor 35a. De directeur Veolia betreurt het ongeluk, maar zegt blij te zijn dat er geen sprake blijkt te zijn van een technisch mankement aan de trein. In dat geval waren de gevolgend waarschijnlijk veel ingrijpender geweest, vervolgt hij.

Machinist
De machinist die op de treed reed betrof een ervaren machinist, die al zes jaar voor Veolia reed. Het vervoersbedrijf wil niet zeggen welke consequenties het ongeluk voor de machinist heeft gehad.

Bron: De Gelderlander